איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

ראש אגף התנועה: "פועלים לשינוי תרבות הנהיגה בישראל"

3-9-13

מאת: יעל ערד | צילום: אור מני

"אגף התנועה של משטרת ישראל פועל למען ציבור משתמשי הדרך ומטרתו היא אחת – להציל חיים. חשוב שהציבור יידע את זה", את המסר הזה מבקש להדגיש ראש אגף התנועה הנכנס, ניצב משה (צ'יקו) אדרי, לקראת השנה החדשה. "גם השנה שוטרי ומתנדבי אגף התנועה ימשיכו להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותם, על מנת לצמצם את מספר ההרוגים בכבישים ולשנות דפוסי נהיגה המסכנים חיים", הוא מבהיר. 

מאז הקמת המדינה ועד היום נהרגו כ-31 אלף בני אדם בתאונות דרכים בישראל, יותר ממספר חללי מלחמות ישראל. הנתון הזה מדאיג את ניצב אדרי, אבל בסך הכל הוא שומר על אופטימיות. "לשמחתי הנושא נמצא על סדר היום הציבורי במדינת ישראל. גופים רבים שותפים למטרתנו להצלת חיים בכבישים. במקביל אנו פועלים ליצירת דיאלוג בין המשטרה לבין משתמשי הדרך. דיאלוג של שירות, סובלנות, אדיבות ושמירה על החוק מתוך אמונה שאפשר לשנות את תרבות הנהיגה בישראל".

החזון של אגף התנועה, הוא אפס הרוגים בכבישים. בשנים האחרונות מתמקדים שוטרי האגף באכיפה איכותית ולא כמותית, במטרה להתמקד בעבירות התעבורה החמורות ובנהגים שהם עבריינים חוזרים. "אנו לא מחפשים את האזרח שומר החוק, אנו מתמקדים בעברייני הכביש המסכנים לא רק את חייהם, אלא גם את חיי משתמשי הדרך האחרים. מבחינתנו הם לא פחות מרוצחים פוטנציאלים על הכביש", מסביר ניצב אדרי. "בעקבות מדיניות זו, הורדנו את מספר הדוחות כמעט בחצי לעומת השנה הקודמת וביצענו מעצרים של למעלה מאלף עבריינים חוזרים. אנו מתכוונים להמשיך במגמה הזו".

על מנת להמשיך במגמת הירידה גם בשנה הקרובה, בכוונת אגף התנועה להרחיב את השימוש בכלים הטכנולוגיים הקיימים ולפעול לפיתוח טכנולוגיות חדשות ושילובן בפעילות האכיפה. בין היתר יוצבו יותר מצלמות א-3, המתמקדות באכיפה של עבירות מהירות חמורות וחציית צומת באור אדום. כמו כן שוקדים בימים אלה באגף על פיתוח אמצעים טכנולוגיים שיסייעו באכיפת עבירות מסכנות חיים נוספות, כמו נסיעה בשוליים וחציית קו הפרדה לבן.

בנוסף לכך, בכוונת האגף להגביר עוד יותר את האכיפה האפקטיבית ב"כבישים האדומים", באמצעות הצבת מתנדבי תנועה ו-100 ניידות, בסיוע ומימון הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מדובר בכ-200 כבישים בינעירוניים שלאחר מיפוי שבוצע במחלקת המחקר של אגף התנועה, נמצא בהם אירעו מירב התאונות הקשות והקטלניות.

ניצב אדרי מגלה כי יש כוונה להקים בסיס אחיד של נתוני תאונות דרכים, כך שכל הגורמים הרלוונטיים (אגף התנועה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה ומשרד הבריאות) ידברו באותה 'שפה', מתוך מטרה לספק תמונת מצב עדכנית באשר לכבישים המסוכנים ביותר ולאזורים המועדים לתאונות ולהתמקד בהם. "מדובר בתהליך ארוך טווח אך יש לו חשיבות רבה". העבודה המשותפת באה לידי ביטוי גם בתחומים נוספים, בהם קידום חקיקה, תשתיות, הסברה ועוד.

המטרה: פחות הרוגים בכבישים

ניצב אדרי מדגיש כי לצד האכיפה, רואה אגף התנועה חשיבות רבה בשירות לאזרח. "כשנהג נעצר עם מכוניתו באמצע הדרך בגלל תקלה, שוטרי ומתנדבי האגף מוכוונים לסייע לו. חובתנו לתת לנהגים את השירות הזה. לעתים מדובר בסכנת חיים. אדם שעומד עם מכוניתו בשולי הכביש, מסכן גם את עצמו וגם את משתמשי הדרך האחרים". 

ניצב אדרי מבקש להתייחס גם לפתיחת שנת הלימודים ולנושא הזהירות בדרכים. בימים שלפני סיום החופש הגדול נעשו הכנות מקדימות רבות עם בתי הספר, הרשויות המקומיות ושותפים נוספים. "נבדקה תקינות אוטובוסים המסיעים ילדים, נצבעו מעברי חציה, טופלו מפגעי תנועה בקרבת בתי ספר, כמו עצים שמפריעים לשדה הראיה של הנהגים, על מנת שהילדים יוכלו לחצות את הכביש בשלום. גם בדקנו את תקינות מעקי הבטיחות במדרכות הסמוכות לבית הספר". להורים הוא ממליץ כי בזמן הורדה או איסוף ילדיהם מבית הספר יקפידו לעצור בסמוך לבית הספר במקום בטוח, בו מותרת העצירה. "גלו אחריות, הקפידו על חגורות בטיחות ומושבי בטיחות ואל תסיעו ברכב נוסעים מעבר למותר, מדובר בחיי ילדיכם". 

ראש אגף התנועה מבקש מכם האזרחים להצטרף למאבק בתאונות הדרכים. הוא מדגיש כי ללא מחויבות מצד הנהגים למאבק, יהיה קשה להשיג את המטרה. "כל מה שנדרש מצד הנהג הוא לציית לכמה כללים פשוטים", אומר ניצב אדרי. "אל תעלו על הכביש כשאתם עייפים ואם אתם בנסיעה ארוכה, אל תהססו ועצרו להתרעננות במקומות בטוחים כמו תחנות דלק".

"'אם שותים לא נוהגים' – זו לא רק סיסמה. בנהיגה תחת השפעת אלכוהול התוצאות עלולות להיות קטלניות. הימנעו משימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה. אנו נתקלים בנהגים רבים ששולחים הודעות טקסט תוך כדי נהיגה, גם הורים כשילדיהם נוסעים איתם ברכב. זה בלתי נתפס, הרי היסח דעת של שבריר שנייה עלול לגרום לסטייה מנתיב ואיבוד שליטה. סעו על פי המהירות המותרת בחוק והקטינו את הסיכוי לתאונות קשות".

ניצב אדרי קורא לנהגים לגלות סובלנות על הכביש: "היו אדיבים גם כלפי משתמשי דרך אחרים וגם כלפי שוטרים – אנחנו בעד הציבור. כל עשייתנו היא לטובתו ועבורו, ואם נעבור את השנה הזו עם פחות הרוגים, זו הצלחה של מדינת ישראל ושל הציבור כולו. בסופו של דבר אנחנו רוצים שאדם שיוצא מהבית לעבודה, לאסוף את ילדיו או לכל עיסוק אחר – ישוב לביתו בשלום". 

לסיום, הוא מבקש לברך אתכם לרגל החג: "בפתחה של השנה החדשה אני רוצה לברך את אזרחי מדינת ישראל, שוטרים, מתנדבים ובני משפחותיהם, בברכת חג שמח ושנה טובה והעיקר, שנה בטוחה בדרכים".

כלי נגישות