איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

קציני בטיחות מדברים מהשטח – ראיון עם ארנון לוי קצין הבטיחות של חברת מובילי שאול כהן ובניו בע"מ

8-8-13

מאת: אמנון קוה – מנהל אתר האיגוד

מערכת אתר האיגוד ממשיכה בראיון נוסף מתוך סידרה של ראיונות המתקיימים עם קציני בטיחות שבתוקף תפקידם התמקצעו בתחומים שונים. כך למשל, ראיון זה עוסק בקצין בטיחות שבאחריותו צי רכב המורכב  רובו ממשאיות "סמי – טריילר" ומשאיות כבדות. בהמשך, יתקיימו ראיונות עם קציני בטיחות מתחומים אחרים. מטרת הראיונות היא לאפשר הצצה על עבודתו המורכבת  של קצין הבטיחות ולאפשר לקציני הבטיחות לאמץ רעיונות רלוונטים אצלם מתוך הנאמר בראיונות, הכל לפי מידת העניין והצורך.

ראיון עם ארנון לוי ק. הבטיחות של חב' "מובילי שאול כהן ובניו בע"מ"

הראיון עם ארנון שונה הפעם מראיונות קודמים שנעשו עם קציני בטיחות. בעת הראיון התארחו אצל ארנון 11 סטודנטים הלומדים בקורס קציני בטיחות במכללת "המסלול הנכון". הסטודנטים התארחו אצל ארנון במטרה להדגים בפניהם הלכה למעשה, מהי עבודתו של קצין הבטיחות ואכן הם קיבלו שיעור מאלף באשר לעבודה אותה צריך קצין הבטיחות לבצע על מנת למלא את תפקידו כהלכה.
את המפגש יזם מיכה גולד, מנהל הקורס. 

ארנון לוי
ארנון לוי עובד בחברת "שאול כהן ובניו בע"מ" ב-6 השנים האחרונות. לוי בהשכלתו הינו הנדסאי תעשיה וניהול ובנוסף נושא תעודות הסמכה בשורה ארוכה של מקצועות בתחום הרכב והבטיחות, בהם: מוסמך להדרכה בגובה, מדריך למלגזות, ממונה טיפול בשפכי חומרים מסוכנים, ממונה לבטיחות בעבודה, ממונה לבטיחות אש, אחראי רעלים, משלח חומרים מסוכנים, ועוד. ללוי כל רשיונות הנהיגה הקיימים, החל מרשיון נהיגה על אופנוע ועד רשיון נהיגה בסמי טריילר, כולל רשיון נהיגה על כבאית, אמבולנס ורכב חילוץ.
בנוסף לעבודתו כקצין בטיחות, תורם ומסייע ארנון לחיי הקהילה ומשמש כחבר המועצה וכיו"ר וועדת הבטיחות בדרכים בעיריית כפר סבא, עיר מגוריו.


ארנון לוי במפגש עם הסטודנטים שהגיעו ללמוד הלכה למעשה על עבודתו של קצין הבטיחות
ארנון לוי ומיכה גולד בשיחה עם הסטודנטים
ארנון לוי במשרדו



חברת שאול כהן ובניו בע"מ
חברת "שאול כהן ובניו בע"מ" עוסקת בשרותי הובלה מגוונים לחברות שונות בכל מגזרי המשק. החברה מתמחה בהובלות בתחום הכימיה והפארמה ועוסקת בהובלות לנמלי הים והאוויר, הובלת חומרים מסוכנים, הובלה בקירור ועוד. לקוח גדול, חשוב וותיק הוא חברת "טבע" הנעזרת בחברה לצורך שינוע תרופות בתנאיי הובלה מבוקרים בכל רחבי הארץ.

צי הרכב של החברה מונה כ-80 כלי רכב המורכב בעיקר  ממשאיות סמי-טריילר ומשאיות כבדות מתוצרת איווקו ו-5 מלגזות.כל צי הרכב הינו ברכישה עצמית.
הואיל והמשאיות הן מתוצרת איווקו, המשאיות מטופלות בעיקר  במוסך המרכזי של  איווקו בחולון, או במוסכי שרות מורשים של איווקו.


לוי משתמש בתוכנת "נצר" למעקב אחרי צי הרכב שלו וכן באפליקציות שבנה בעצמו באקסל.
לוי מרצה בפני הסטודנטים. על הלוח מאחוריו עיקרי משנתו בהן: חובת קצין הבטיחות- יושר, אמינות ואחריות. לא לעגל פינות, לתעד כל דבר, להיות ערניים לכל מה שמתרחש.
עם בטיחות לא משחקים.
על הלוח (בצד ימין) חלק מתעודות ההסמכה הרבות של לוי בהן: כל רשיונות הרכב הקיימים, מאופנוע ועד רשיון נהיגה בסמי טריילר, כולל אמבולנס, כבאית ורכב חילוץ.הסמכה להדרכה בגובה, מדריך למלגזות, ממונה לטיפול בשפכי חומרים מסוכנים, ממונה בטיחות בעבודה, ממונה בטיחות באש, אחראי רעלים, משלח חומרים מסוכנים ועוד.


לא לסמוך על אף אחד ולתעד
תחילת המפגש הייתה בכיתת לימוד בה הירצה לוי את עיקרי משנתו ותפיסתו באשר לתפקידו של קצין הבטיחות. לאחר החלק התאורתי, יצאו התלמידים לשטח ונוכחו כיצד מיושמים הדברים בפועל. הסיור בשטח כלל גם ביקור במשרדו של לוי בו נחשפו הסטודנטים למגוון האמצעים העומדים לרשותו לצורך מילוי תפקידו.

חיסכון
לוי לא עושה קיצורי דרך ולא עושה כל הנחות בכל הקשור לבטיחות. הנהלת החברה עומדת מאחוריו ולוי גומל לה במציאת דרכים לחסוך בהוצאות, במקומות שאפשר לחסוך בהם, מבלי לפגוע כמובן ברמת הבטיחות הגבוהה של כלי הרכב.

כך למשל לוי הצליח להשיג אישור עבור משאיות החברה לנוע בכבישים ללא גלגל רזרבי, דבר החוסך לחברה סדר גודל של מאות אלפי שקלים בשנה. מבדיקות שעשה עולה כי משתלם יותר לשלוח ניידת שרות להחליף גלגל במקרים הנדרשים מאשר לצייד את כל המשאיות בגלגל רזרבי.

בדיקה קפדנית של  חשבוניות בעיקר ממוסכים  מגלה לא פעם טעויות בחיוב והרבה כסף נחסך כתוצאה מגלוי הטעויות.   

המוטו של לוי הוא  לא לסמוך על אף אחד ולתעד כל דבר שקורה. "אני עושה הכל בעצמי" אומר לוי, "אני בודק בעצמי כל דבר ומתעד הכל". לוי מרבה להשתמש באימרה: "מה שעט כותב, גרזן לא מוחק", רוצה לאמר – תיעוד הוא דבר חשוב ביותר וכשהוא נמצא, איש לא יכול להתכחש אליו, הוא עובדה מוגמרת.בעת צרה התיעוד משמש כאסמכתא חשובה ואיש לא יכול לאמר, לא ראיתי, לא ידעתי.


תמונה קבוצתית למזכרת מהביקור, קבוצת הסטודנטים עם מיכה גולד וארנון לוי
כשצריך, נכנס לוי גם מתחת למשאית.
לוי בשיחה עם הסטודנטים



תיק נהג
נהגים שמתקבלים לעבודה עוברים קודם כל הדרכה ע"י לוי של כ-5 שעות. בסיום ההדרכה עובר הנהג מבחן על החומר הנילמד. ההדרכה מבוססת על תיק בן כ-300 עמודים שלוי הכין עבור נהגים חדשים. בהנחה שעבר בהצלחה את המבחן,  נפתח לו תיק המכיל את פרטיו האישיים. התיק יצבור במשך הזמן את כל ההיסטוריה של הנהג החל מכל ההדרכות שקיבל ונוהלים והנחיות שהועברו לידיעתו. כל הדרכה, הנחייה והעברת נהלים שקיבל, יאשר הנהג בחתימת ידו. בנוסף, מכיל תיק הנהג מעקב טכוגרפים, התנהגותו כנהג, תאונות הדרכים שהיה מעורב בהן וכל פרט אחר רלוונטי.

לוי מדגים שימוש בערכת ציוד מגן אישי לעבודה בגובה
תיקים של הדרכה לחומרים מסוכנים וציוד מגן אישישנמצאים בתאי הנהג בכל המשאיות
מיכה גולד מנהל הקורס מודה ללוי על הענותו לקבל את הסטודנטים ולהדגים בפניהם את עבודתו של קצין הבטיחות


תיק רכב
בנוסף ל"תיק נהג" קיים במשרדו של לוי גם "תיק רכב". בתיק זה מתוייקים כל החשבוניות השייכות לרכב הספציפי, טופס ביקורת קצין בטיחות, עותקים של הזמנות תיקונים, ביקורות וטיפולים שהרכב עבר, בהם (הכל לפי סוג הרכב) ביקורות וטיפולים של יחידות קירור, של גנרטורים ודלתות הידרואליות, מעקב של בלמים וצמיגים וכל פעולה אחרת שנעשתה ברכב.

לוי על המשאית בודק דיסקית טכוגרף.
במשרד תיקי רכב ותיקי נהג. תיקי הרכב מכילים מידע והסטוריה של כל רכב בנפרד ותיקי הנהג מכילים את כל המידע אודות הנהג כולל הדרכות שעבר, תאונות בהן היה מעורב, מעקב טכוגרפים והתנהגות הנהג.
לוי עם "תיק רכב" הנמצא בכל אחת מהמשאיות בחברה. התיק מכיל את כל המסמכים והאישורים הדרושים שיהיו במשאית, בהם: רשיון רכב, ביטוח, טופס למילוי פרטים בעת תאונה, כיול טכוגרף, ביקורת חורף, נספח למישקלים, רשיון מוביל, אישור לפטור מגלגל חילופי, ובמשאיות הרלוונטיות – אשור מהנדס לדלת הידרואלית,   היתר רעלים  ונוהל התנהגות בעת ארוע של חומרים מסוכנים


אחרית דבר
יש הבדל גדול בין לימוד תאורטי לבין לימוד מהתנסות אישית של קצין בטיחות מכהן. אין כל ספק כי כל סטודנט הלומד באחד מבתי הספר ללימוד מקצוע קצין בטיחות,  חייב "לרדת לשטח" וללמוד מנסיונו של קצין בטיחות ותיק בעל מוניטין וידע מעשי.

כלי נגישות