איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

יש להגביר עוד ועוד את ההסברה, כדי לחדד את מודעות הציבור לחשיבותן העליונה של מערכות הבטיחות בכלי הרכב

19-7-11
להלן מאמר מאת שמואל אבואב מנכ"ל "אור ירוק"  שפורסם בגליון יוני האחרון של "על הדרך", עלון המידע של "אור ירוק".
המאמר עוסק במערכות בטיחות ברכב וחשיבות הגברת ההסברה בקרב הציבור, במטרה לחדד את המודעות לחשיבות של מערכות אלו.

טכנולוגיות בטיחות

מאת: שמואל אבואב מנכ"ל "אור ירוק"

באיזו מכונית עדיף להימצא חלילה בעת תאונה: בתוך וולוו או מרצדס גדולה, חזקה ואימתנית שיוצרה באמצע שנות התשעים, או בתוך מכונית קוריאנית קטנטנה בעלת שתי דלתות, שיוצרה בשנים האחרונות?

התשובה היא שאין שאלה בכלל. ברור מעל לכל ספק שהמכונית הקטנה החדשה תספק לנהג ולנוסעים הגנה יעילה בהרבה מהמכונית הגדולה הישנה, בזכות קפיצת המדרגה בטכנולוגיות הבטיחות השונות, שלהטמעתן ביצור המוני תרומה מרכזית לירידה במספרי ההרוגים מתאונות בהם מעורבים כלי רכב חדישים.

את ההשפעה הדרמטית של התקנת טכנולוגיות הבטיחות על הפחתת הנפגעים, מדגים דווקא הדור הקודם של מערכות הבטיחות, זה שהותקן באותה וולוו או מרצדס מהדוגמה הקודמת: חגורות הבטיחות, כריות האויר, ומערכות איי. בי. אס. הראשונות למניעת נעילת גלגלים, החלקה ואיבוד שליטה בעת בלימת חרום, הצילו חיים רבים. אליהם נוספות בשנים האחרונות מערכות אי. אס. פי. מתקדמות למניעת התהפכות, שלהן לבדן קושרים החוקרים הפחתה של עשרות אחוזים במספרי ההרוגים, ועוד מכלול מערכות שנותנות מענה לשלל חולשות אנוש: מערכת שתזהה עייפות ותעיר את הנהג כשעיניו נעצמות, מערכת שתזהה שכרות בזיעת אצבעותיו של הנהג על ההגה ותמנע מהמנוע להידלק, מערכת שתזהה דעת מוסחת ותספק התרעה מיידית, מערכת שתזהה עצמים בשטחי הראיה המתים של הנהג ותתריע על הימצאותם, מערכת שתתריע על לחץ אויר לא נכון בצמיגים, ועוד ועוד מערכות שתקצר כאן היריעה מלפרטן.

התפתחות מואצת מאפיינת גם תחום נוסף של טכנולוגיות הבטיחות, והוא טכנולוגיות הבטיחות המוטמנות ומורכבות על גבי התשתית. בעתיד הלא רחוק יתריעו בפני הנהגים פסי חישה בכביש על הגעה מהירה מידי לעיקול מסוכן, על מפגע מסוכן שעדיין אינו בטווח העין, ועל סכנות שונות אחרות.

אלא שבכך גם טמונה פורענות. התחושה שהרכב הולך ונעשה חזק יותר, בטוח יותר, ואפילו חכם יותר, עלולה לגרום לנהגים להסיר מעצמם אחריות. אומר הנהג לעצמו – אני עייף אבל אמשיך לנהוג עד שהרכב יעיר אותי, אני יודע שחסר לי אויר, אבל עוד לא קיבלתי התראה בלוח המחוונים, שתיתי, אבל הרכב התניע, אז סימן שאני יכול לנהוג. זו טעות מסוכנת. תפקיד הטכנולוגיה אינו להחליף את אחריות הנהג, אלא לנסות לתמוך בה במידת האפשר היכן שהיא נכשלת.

ולכן, כדי להפיק את המרב מההתקדמות הטכנולוגית בבטיחות בדרכים, יש לפעול בשני מאמצים עיקריים:
על המדינה לסבסד את אביזרי הבטיחות ואת מערכות הבטיחות, ואף להתנות את מתן רישיונות היבוא לארץ, בהרכבת סל בטיחות משמעותי בכל מכונית. בנוסף לכך, יש להגביר עוד ועוד את ההסברה, כדי לחדד את מודעות הציבור לחשיבותן העליונה של מערכות הבטיחות בכלי הרכב שלהם, שבעת צרה יתכן ויצילו את חייהם וחיי הקרובים להם.
____________________________________________________

איגוד קציני הבטיחות בתעבורה תומך לחלוטין בדברי אבואב בנושא חשוב זה.  אין ספק כי מערכות בטיחות מתקדמות, ביכולתן למנוע תאונות דרכים ולמזער  את נזקיהן. האיגוד  מייחס חשיבות עליונה להטמעת החשיבות של מערכות הבטיחות  בקרב הציבור בכלל ובקרב קציני הבטיחות בפרט ולכן יזם האיגוד ימי עיון המיועדים לקציני הבטיחות במטרה  לחדד את המודעות באשר לחשיבות מערכות אלו.
 
ימי העיון זוכים להדים חיובים הן בקרב קציני הבטיחות והן אצל אנשים שדבר קיום ימי העיון הגיע לאוזניהם והם מגלים עניין להשתתף באחד מימי עיון אלו.

להלן מייל בעניין זה שהתקבל מאת אילן גרודסקי מנהל תחום טכנולוגיות לבטיחות במשרד התחבורה:

שלום רב שמעון ומזכירות האיגוד,
במידת האפשר ומבלי לגרוע מן החברים הקלאסיים באיגוד, אבקש לקחת חלק בהשתלמות הנ"ל.
אני מתרשם מן המיזם, מברך אותך על הרעיון ומקווה שלא מדובר במפגש מכירות ושווק.
שיפור המקצועיות והלמידה הוא נושא מבורך ומוטל על כל אחד מאיתנו מעצם המקצוע בו בחרנו לפעול.
אתאים את עצמי לאחד מהמועדים על פי יכולתכם.

לעיון בתוכנית ומועדי ימי העיון – לחץ כאן
כלי נגישות