12-7-11
היום (12.7.11) מגיש חה"כ איתן כבל הצעת חוק האוסרת בידול בשעורי השתתפות עצמית בפוליסות רכב רכוש. ההצעה אוסרת לנתב מבוטחים להתקשרות עם נותני שירות מסוימים לתיקון נזק לרכב בפוליסות רכב רכוש.
כיום, חברות הביטוח מנתבות מבוטחים למוסכי הסדר באמצעות מתן הנחה בשיעור דמי ההשתתפות העצמית למבוטח שבוחר לתקן את רכבו שניזוק בעקבת תאונה במוסך הסדר. הפער יכול להגיע עד 3,000 ₪ בחברות מסוימות.
במחלקת פניות הציבור של איגוד המוסכים, ב'פורום התיקון הבטוח' ובמועצה הישראלית לצרכנות התקבלו ומתקבלות מאות תלונות של בעלי רכב בעניין פגיעות צרכניות שנגרמות לאותם מבוטחים על ידי חברות הביטוח במוסכי ההסדר שלהן. התלונות מתייחסות לפגיעה באיכות התיקון והערכת הנזק ולסיכון ממשי של חיי אדם ורכוש.
למעשה, חברות הביטוח פוגעות בזכות הבחירה של הצרכן. בנוסף, הניתוב מתבצע פעמים רבות באמצעות הפעלת לחץ על המבוטח שנמצא גם כך בלחץ עם קרות מקרה הביטוח, ומתן המלצות על מוסכים ולעיתים תוך השחרת שמם של מוסכים שאינם בהסדר. כמו כן, לא פעם חברות הביטוח מערימות קשיים בסילוק התביעה כלפי מבוטחים שבוחרים שלא לתקן רכביהם במוסכי ההסדר.
התופעה אף פוגעת בחופש העיסוק ופרנסתם של מוסכים שאינם בהתקשרות עם חברות ביטוח נפגעת והם אינם יכולים ליהנות משוק חופשי המבוסס על תחרות ואיכות.
על פי ההצעה, בפוליסות לביטוח רכב רכוש, שיעור ההשתתפות העצמית יהיה אחיד ולא תהיה כל שונות בין מבוטח אשר בוחר לתקן את רכבו במוסך הסדר לבין מי שבוחר לתקן את רכב ו במוסך אחר.
עוד נדרש על פי ההצעה כי בפוליסה יצוין במפורש כי המבוטח חופשי להתקשר עם כל מוסך ונותן שירותים וכי על המבטח חל איסור לתעלו לנותן שירותים מסוים המצוי עם המבטח בהתקשרות. האיסור יחול גם על תיעול באמצעות מתן הטבה או שווה כסף.
לדברי רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "אין מתנות חינם, ההנחה בשיעור ההשתתפות העצמית עולה למבוטחים בסטנדרט ברירת מחדל נחות – הן באיכות התיקון והן באיכות החלקים".
עוד הוסיף לוי, "המפקח על הביטוח אסר בעבר על חברות הביטוח לנתב מבוטחים למוסכי ההסדר באמצעות מתן טובות הנאה לסוכני ביטוח, ואילו ההנחה בהשתתפות העצמית מותרת על פי הפוליסה התקנית, זהו אבסורד, האם הנחה זו איננה טובת הנאה? על הצרכן להבין כי אין מתנות חינם, ההנחה בשיעור ההשתתפות העצמית עולה למבוטחים ברמת תיקונים נמוכה, דרישת המבטחות להשתמש בחלפים זולים, ושומות לקויות לרבות פיצוי מופחת בגין ירידת ערך".
לדברי חה"כ איתן כבל: "מטרת החוק היא לעצור את האנומליה שהתפתחה בשוק ביטוחי הרכב וכבלה את הלקוחות תוך סיכון בטיחותם וחייהם. הצרכנים בישראל, בכל התחומים, הפסיקו לפעול על פי נוהל 'נעשה ונשמע'. המהפכה הזאת מגיעה היום גם לתחום ביטוחי הרכב ואעשה הכול כדי שזו לא תהיה התחנה האחרונה שלה".
האם הצעת החוק תעבור את כל כל שלבי החקיקה ? מערכת אתר האיגוד תעקוב אחרי ההתפתחויות בהצעת חוק זו ותדווח לציבור הגולשים מה עלה בגורלה.
היום (12.7.11) מגיש חה"כ איתן כבל הצעת חוק האוסרת בידול בשעורי השתתפות עצמית בפוליסות רכב רכוש. ההצעה אוסרת לנתב מבוטחים להתקשרות עם נותני שירות מסוימים לתיקון נזק לרכב בפוליסות רכב רכוש.
כיום, חברות הביטוח מנתבות מבוטחים למוסכי הסדר באמצעות מתן הנחה בשיעור דמי ההשתתפות העצמית למבוטח שבוחר לתקן את רכבו שניזוק בעקבת תאונה במוסך הסדר. הפער יכול להגיע עד 3,000 ₪ בחברות מסוימות.
במחלקת פניות הציבור של איגוד המוסכים, ב'פורום התיקון הבטוח' ובמועצה הישראלית לצרכנות התקבלו ומתקבלות מאות תלונות של בעלי רכב בעניין פגיעות צרכניות שנגרמות לאותם מבוטחים על ידי חברות הביטוח במוסכי ההסדר שלהן. התלונות מתייחסות לפגיעה באיכות התיקון והערכת הנזק ולסיכון ממשי של חיי אדם ורכוש.
למעשה, חברות הביטוח פוגעות בזכות הבחירה של הצרכן. בנוסף, הניתוב מתבצע פעמים רבות באמצעות הפעלת לחץ על המבוטח שנמצא גם כך בלחץ עם קרות מקרה הביטוח, ומתן המלצות על מוסכים ולעיתים תוך השחרת שמם של מוסכים שאינם בהסדר. כמו כן, לא פעם חברות הביטוח מערימות קשיים בסילוק התביעה כלפי מבוטחים שבוחרים שלא לתקן רכביהם במוסכי ההסדר.
התופעה אף פוגעת בחופש העיסוק ופרנסתם של מוסכים שאינם בהתקשרות עם חברות ביטוח נפגעת והם אינם יכולים ליהנות משוק חופשי המבוסס על תחרות ואיכות.
על פי ההצעה, בפוליסות לביטוח רכב רכוש, שיעור ההשתתפות העצמית יהיה אחיד ולא תהיה כל שונות בין מבוטח אשר בוחר לתקן את רכבו במוסך הסדר לבין מי שבוחר לתקן את רכב ו במוסך אחר.
עוד נדרש על פי ההצעה כי בפוליסה יצוין במפורש כי המבוטח חופשי להתקשר עם כל מוסך ונותן שירותים וכי על המבטח חל איסור לתעלו לנותן שירותים מסוים המצוי עם המבטח בהתקשרות. האיסור יחול גם על תיעול באמצעות מתן הטבה או שווה כסף.
לדברי רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "אין מתנות חינם, ההנחה בשיעור ההשתתפות העצמית עולה למבוטחים בסטנדרט ברירת מחדל נחות – הן באיכות התיקון והן באיכות החלקים".
עוד הוסיף לוי, "המפקח על הביטוח אסר בעבר על חברות הביטוח לנתב מבוטחים למוסכי ההסדר באמצעות מתן טובות הנאה לסוכני ביטוח, ואילו ההנחה בהשתתפות העצמית מותרת על פי הפוליסה התקנית, זהו אבסורד, האם הנחה זו איננה טובת הנאה? על הצרכן להבין כי אין מתנות חינם, ההנחה בשיעור ההשתתפות העצמית עולה למבוטחים ברמת תיקונים נמוכה, דרישת המבטחות להשתמש בחלפים זולים, ושומות לקויות לרבות פיצוי מופחת בגין ירידת ערך".
לדברי חה"כ איתן כבל: "מטרת החוק היא לעצור את האנומליה שהתפתחה בשוק ביטוחי הרכב וכבלה את הלקוחות תוך סיכון בטיחותם וחייהם. הצרכנים בישראל, בכל התחומים, הפסיקו לפעול על פי נוהל 'נעשה ונשמע'. המהפכה הזאת מגיעה היום גם לתחום ביטוחי הרכב ואעשה הכול כדי שזו לא תהיה התחנה האחרונה שלה".
האם הצעת החוק תעבור את כל כל שלבי החקיקה ? מערכת אתר האיגוד תעקוב אחרי ההתפתחויות בהצעת חוק זו ותדווח לציבור הגולשים מה עלה בגורלה.