איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

"מאז ימי הקורונה, התנהלותנו בתוך משברים הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו"

 סיכום יום ההשתלמות הארצי, השני לשנת 2024 :   11.09.24 – 'לאגו כנסים ואירועים'

 מאת: בני אביעד

 

לאחר שהתרגלנו במשך שנים רבות להתארח במרכז הכנסים בקיבוץ שפיים, הפעם יום ההשתלמות המקצועי התקיים במיקום המוצלח והראוי ביותר לפורום כל כך מכובד וחשוב זה – ב"לאגו כנסים ואירועים" – המפואר והמפנק בראשל"צ. חרף המצב הביטחוני המורכב, התחזיות המתעתעות והחדשות הקודרות, הצליח איגוד קציני הבטיחות בתעבורה לקיים את ההשתלמות, במתכונת מורחבת וכפי שתוכנן, והדבר בהחלט לא מובן מאליו. מאז ימי הקורונה, התנהלות קציני הבטיחות בתוך משברים הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. לעיתים נדרש מאיתנו לעשות ויתורים, לבצע שינויים ולגלות גמישות, אך חשוב גם לנסות לשמור על מסגרת של שגרה, להישיר מבט קדימה אל עבר היעדים החשובים, לנסות לשלוט במציאות במקום שהמציאות תשלוט בנו.

שמעון סודאי – יו"ר האיגוד – הנמרץ והענייני, נשא דברי פתיחה וסקר את הנושאים המרכזיים שעל הפרק ואת המגמות בהן יעסקו קציני הבטיחות בעתיד; צלי סעדי – סמנכ"ל החטיבה העסקית של פריסבי, נותנת החסות המרכזית של האירוע, פירט בהרצאתו המרתקת את החידושים לקראת שנת 2025 ואת מצבת כלי הרכב לפי סיווגם, שיובאו לישראל בשמונת החודשים הראשונים של השנה; ברכות השמיע אדי בן ליש – ראש מינהל התנועה החדש במשרד התחבורה; דלית רגב – מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב לכבישים וארגונים, חשפה את החידושים בפעילות הענף; אוסאמה סוכר – מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה הציג את ההנחיות והעדכונים של התחום; פרופ' טובה רוזנבלום– ראש המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים באוניברסיטת בר-אילן הרחיבה דעת בתחומי התמחותה; ודני שטרוזמן – מנהל ב.ב.ד, עדכן את תקנות התעבורה החדשות.

שמעון סודאי, בשם הנהלת האיגוד והחברים הרבים שנכחו באולם, בירך את האורחים המכובדים הנוכחים באירוע, ולבד מהמרצים החשובים, גם את: דר' משה בקר – האוהד והתומך המושבע של קציני הבטיחות בתעבורה, ששי שדה – יו"ר האגף המקצועי בהסתדרות הלאומית, וישראל גנון – יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים. לצידם, כמו תמיד, ביקש להודות לנותני החסות המציגים בדוכנים ובראשם לחברת פריסבי – נותנת החסות הראשית ובעלת מגוון רחב של 8 מותגים ודגמים שהוצגו באולם המרווח.

ההיבטים המקצועיים של קציני הבטיחות והאיגוד הפכו בשנים החולפות למאתגרים יותר, ולעיתים אף לסוג של מרוץ מכשולים. הדרישות גדלות והמשימות מתרבות, ומנגד, הגזרות והקשיים הולכים ונערמים. מחובתנו לעמוד איתן ולא לאפשר לאף אחד לפגוע בעבודתנו הטובה והישרה. על מנת להצליח – דרושה עבודה קשה של כולנו, התמדה ועמידה איתנה על העקרונות.

לדברי יו"ר האיגוד,  טופלו מספר סוגיות ובהן: תקנה 585א (נוהל 14) – המידע התעבורתי. משרד התחבורה שותף מלא לעמדות האיגוד המבוססות על ניסיונם המעשי של החברים בשטח, ויגיש עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים ככל שהעניין המשפטי לא ייפתר בהקדם; בנושא הביקורות השגרתיות של מפקחי תחום קציני הבטיחות, התקיימה פגישה עם הגורמים הרלוונטיים במשרד התחבורה לבחינת המצב המשפטי. הביקורת היא דבר מבורך במטרה לגלות כשלים ולתקן אותם, אך לא ככלי הפחדה או כאמצעי לפגוע בקצין הבטיחות, וככל שיעשה בדרכי נועם, ישיג תוצאה טובה יותר.

לאחרונה הונחה על שולחנה של ועדת הכלכלה בכנסת הצעה לתיקון תקנה 582 (א), העוסקת במתן כתב הסמכה לקציני בטיחות בתעבורה, שמשמעותה הורדת הרף ופתיחת שערי המקצוע לכל דורש. במהלך השנים בלם האיגוד וצמצם ניסיונות שונים לפגיעה בתפקידנו החשוב, ובכוונת האיגוד להמשיך לעשות זאת גם כעת. עוד נושא שעלה לאחרונה לכותרות הוא עניין השתתפות נציגי האיגוד בוועדות ההגנה של תלמידי קורסי קציני בטיחות בתעבורה. התרומה וההקרבה של אנשינו, ללא תמורה או אינטרס אישי, ראויה להכרה ולהערכה, וחבל שיש ניסיון להפסיק את תרומתנו. יש פה פספוס גדול, וחבל.

עוד מהעת הנוכחית :

השתלמות חובה בנושא חקר תאונות דרכים מבוצעת בכל חלקי הארץ, בהוזלה משמעותית של העלות לחברים, תוך מתן הזדמנות שווה לכל מוסדות הלימודים ששיתפו עמנו פעולה.

משלחת נוספת של חברי האיגוד יוצאת לסיור מקצועי בגרמניה, בניצוחו של אייל הדר מזכיר האיגוד, להכרות מקרוב של מדיניות ההכשרות המקצועיות בגרמניה, לבקר במפעלי הייצור המובילים ובתערוכת הטכנולוגיה.

יש סיבות טובות להיות חברים באיגוד היציג של קציני הבטיחות בתעבורה למען קידום מעמדם ושמירה על זכויותיהם. לחברי האיגוד עומדת קבוצת וואטסאפ איכותית שמנוהלת ע"י גולני וצביה, וכן פורום פורה בפייסבוק שמנוהל ע"י שמעון סודאי – יו"ר האיגוד וגדי בן נאים- חבר המועצה. חברי האיגוד שטרם הצטרפו, מוזמנים לעשות זאת-באמצעות פניה לאיגוד.

דבריו של יו"ר האיגוד נחתמו באיחולים לשנה החדשה שבפתח, בתקווה לבשורות טובות ומעודדות, להחזרת החטופים שנשארו מאחור, לשמירה על כל החיילים וכוחות הביטחון, להחלמה ולרפואה שלמה לפצועים.

כהרגלו, אף חלק כבוד אחרון לחברים היקרים שהלכו לעולמם בחודשים האחרונים : ויקטור סבח – חבר ההנהלה הוותיק וגזבר האיגוד, שבלכתו גרם לכולנו צביטה גדולה בלב; יצחק לוינסון – שעבד בליימן שליסל ובטכנו בר;  אלחנן רובין – שעבד ב-קיו. איי. אס ובסוויס פורט; וד"ר מנדל קינג – שעבד במפעלי חמצן וארגון. יהי זכרם ברוך.

סיכום ההרצאות 'על קצה המזלג' :

צלי סעדי – סמנכ"ל החטיבה העסקית של פריסבי, נותנת החסות המרכזית של האירוע, פירט בהרצאתו המרתקת את החידושים לקראת שנת 2025 ואת מצבת כלי הרכב לפי סיווגם שיובאו לישראל בשמונת החודשים הראשונים של השנה. בעוד שבשנת 2021 נרכשו 4% בלבד מכוניות חשמליות, הרי השנה זה כבר הגיע ל- 24%. גם הסגמנטים השתנו והציבור מעדיף לרכוש רכבים מוגבהים יותר. מבין המותגים מסין שניים מתוכם בעשירייה הפותחת, שבעה מותגים חדשים הוצגו ב-2023 וחמישה מותגים סינים צפויים לשנת 2024. נתח השוק 20% – גידול של 25% מהשנה שעברה.

התפתחות השוק החשמלי בישראל, לדבריו של צלי סעדי, מציג את חלוקת סיווג רכבי החשמל על פני שמונת החודשים הראשונים של השנה: 24.4% הם רכבי חשמל מלא, 2.4% פלאג-אין, ו-17.3% היברידי.  לבד מסין, מקור המותג הוא 29% מיפן, 21% מדרום קוריאה, 25% מאירופה ורק 5% מארה"ב.   GSR2 לבטיחות מתקדמת שנכנסה בחודש יולי האחרון השפיעה אף על

השפעות נוספות על השוק הישראלי נובעות מעצירת הייבוא מטורקיה ומהתייקרות ההובלה והירידה בזמינות.

דלית רגב, מנהלת אגף פיקוח ובקרה, הרחיבה את ההסבר על כיווני הפעולה העיקריים לתוכנית אב למטענים, בחלוקה: לפיתוח תשתיות – מפרצי עצירה, אזורי מנוחה ומפרצי בדיקה, חניוני לילה, נתיבי זחילה ומפרצי עקיפה וכן תשתיות רכבת עבור מטענים; טכנולוגיות – שקילה בתנועה, מניעת התנגשות בגשרים, אכיפת איסור עקיפה ואיסור כניסה, טעינה מהכביש ושיירה אוטונומית.

עוד בתוכנית האב שמקדם משרד התחבורה: מערכות מידע הכולל – שטר מטען דיגיטלי, מערכות ניווט הובלות חורגות, ניטור רכבים מזהמים ושיתוף הובלות; שינוי מדיניות ותהליכים בתוכנית האב כולל – הסטת תנועת משאיות ללילה, מודל תנועת סחורות ומטענים, מרכזי שיחלוף לוגיסטיים, הובלת חומרים מסוכנים, שינוי מגבלות משקל וממדים של הרכבים.

אוסאמה סוכר – מנהל תחום קציני בטיחות במשרד התחבורה הציג את ההנחיות והעדכונים של התחום עליו הוא מופקד, ודן בביקורות של מפקחיו המגיעים לחברות ובכללן בימי שישי. על פי סעיף (2) לתקנה 585 (א) הדגיש – כי על קצין הבטיחות בתעבורה לפקח על כך שהרכב של המפעל או המופעל על ידו יהיה בכל עת במצב תקין ושימלאו בו הוראות דיני התעבורה.

פרופ' טובה – ראש המכון לחקר הגורם האנושי לתאונות דרכים באוניברסיטת בר-אילן הרחיבה דעת בתחומי התמחותה. הנושא שבחרה להרצאתה "אני ואתה על הכביש" – הגורם האנושי כגורם משמעותי בבטיחות בדרכים. יש קונצנזוס בקרב מומחי בטיחות בעולם כי הגורם האנושי אחראי ל- 90% מהתאונות בעולם. משנות השבעים של המאה הקודמת והלאה כלי הרכב עשו קפיצת מדרגה ענקית, ולכן הם אינם מהווים גורם משמעותי בתאונות דרכים, כולל אמצעי בטיחות המותקנים כחלק מתהליך הייצור או לאחר ייצור הרכב. גם התשתיות שופרו וכל השאר – זה אנחנו!;

דני שטרוזמן – מנהל ב.ב.ד, סיים את דבר המרצים ועדכן את תקנות התעבורה החדשות, ובכללן: חיוב בדיקות רפואיות – תקנה 196 (ב), תוספת הגדרה "רכב לתחבורה קלה", מספר נוסעים באוטובוס זעיר, משקל גרור מותר וסוף עידן המדבקה בחלון.

כלי נגישות