28-4-13
הממשלה אישרה פה אחד את הצעת שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, להגברת התחרויות בענף הרכב שנועדה להוזיל לצרכן את מחיר כלי הרכב החדשים, החלפים והטיפול במוסכים.
השר כץ ציין כי לאחר המהפכה ברכבת ישראל ורפורמת השמים הפתוחים שאושרה בשבוע שעבר בממשלה מקדם משרדו רפורמה נוספת שנועדה להביא לירידה משמעותית במחירי המכוניות החדשות והמשומשות ובהוצאות של האזרחים על הטיפול במוסכים והשימוש בחלקי חילוף.
הרפורמה תאפשר לכל אזרח להנות ממגוון רחב יותר של כלי רכב וממחירים זולים יותר. "אני משוכנע כי יישום הרפורמה שמטרתה הסרת כשלי השוק וחסמי התחרות בענף הרכב תוזיל את מחירי הרכב החדש לצרכן בכ- 20% לפחות ואת חלקי החילוף בעשרות אחוזים". אמר כץ
הרפורמה אמורה להוזיל מכירי המכוניות החדשות בכ-20%
ראש הממשלה, בנימין נתניהו ציין בישיבה כי מדובר ברפורמה נוספת שהממשלה מאשרת שמטרתה הוזלה משמעותית בהוצאות האזרח בתחום הרכב, שיאפשרו לאזרח לחסוך אלפי שקלים בשנה.
הצעת ההחלטה שאושרה בממשלה מסדירה לראשונה את כל תחומי הרכב ופותחת לתחרות את ענפי הרכב השונים ובכללם יבוא רכב, מכירת רכב חדש ומשומש, ליסינג והשכרה, טיפול במוסכים, חלקי חילוף, ביטוח ושמאות.
בתחום יבוא כלי הרכב כוללת ההצעה מתן סמכות לשר התחבורה להביא גם שיקולי תחרות בעת מתן רישיון ליבוא רכב ומעודדת יבוא מקביל של כלי רכב תוך הסרת חסמים שהקשו עד כה על יזמים שביקשו להיכנס לענף.
ההצעה מרחיבה את ערוצי יבוא הרכב ומגדירה סוגים נוספים של יבואנים, בהם יבואן זעיר שיוכל מעתה לייבא עד 20 כלי רכב מחו"ל בשנה שגילם עד 12 חודשים. כמו כן, היא מגדילה את סוגי הרכב המותרים ביבוא לכלל היבואנים כך למשל ניתן יהיה לייבא משאיות ואוטובוסים גם באמצעות יבואן מקביל ומוניות ורכב מסחרי באמצעות יבוא אישי.
בתחום שיווק כלי רכב חדשים הצעת ההחלטה שאושרה כוללת מתן אפשרות לחברות הליסינג וההשכרה למכור כלי רכב חדשים ללא רישום בעלות ומאפשרת לגורמים נוספים שאינם יבואני רכב כמו מוסכים ומגרשי מכוניות למכור כלי רכב חדשים.
בענף חלקי החילוף יוסרו חסמים שמנעו עד כה את הוזלת חלפים. במסגרת זאת יבוטלו דרישות ותקנים מיוחדים לישראל ויותאמו לתקינה הבינלאומית, תוך הגדלת היצע החלפים, צמצום עלויות בקיצור הליכי האישור. במסגרת זאת יוקם מאגר לחלקי החילוף והיבואנים יחוייבו לפרסם לציבור את מלאי חלקי החילוף ומחירם.
בתחום המוסכים והתחזוקה מוסדר בהצעת ההחלטה נושא הטיפול ברכב והמוסכים גם בתקופת האחריות ומתווסף סוג אחד של מוסך- "מוסך ממוחה" שיוכל לטפל בכל כלי הרכב ויהווה תחרות למוסכים הקשורים ליבואני הרכב. כמו כן תוגבר השקיפות בפני מוסכים המבקשים להצטרף כמוסך רשת ליבואן ויוגבר הפיקוח על המוסכים במטרה להגן על הצרכן ולמנוע הונאות.
בתחום הסחר בכלי רכב משומשים כוללת ההצעה מתן מידע על היסטוריית כלי הרכב ואופי בעלויות קודמות וכן ציון ברישיון הרכב על נזק מהותי שעבר כלי הרכב. ובענף השמאות והביטוח ההצעה כוללת את הגברת מודעות הצרכנים לשימוש בחוות דעת נוספת במקרה הצורך וייעול ושיפור התהליכים לערור על שומות.
הצעת המחליטים כוללת שקיפות בנושא מלאי החלפים והמערכות הקיימות בעת תחזוקת הרכב. יבואני חלקי החילוף יחויבו לפרסם את מלאי חלקי החילוף ומחירם באתרי האינטרנט והלקוח יהיה חשוף בזמן אמת לכל המידע הקיים בענף חלקי החילוף ויוכל לבחור את החלף בוא ירצה להשתמש לתיקן הרכב. (חלפי או מקורי).
בישראל פועלים כיוםלמעלה מ- 15 יבואני רכב פרטי בענף המייבאים כ- 200 אלף כלי רכב בשנה. כ- 50% מכלי הרכב מייבאים מיפן ודרום קוריאה כמחצית מכלי הרכב החדשים נרכשים על ידי אזרחים פרטים ומחציתם השנייה על ידי חברות ליסינג וציי רכב. ענף יבוא הרכב מוערך כיום בכ- 30 מיליארד שקל בשנה.
בישראל ישנם כיום כשלושה מיליון כלי רכב, מהם כ- 80% כלי רכב פרטים. רמת המינוע בישראל עומדת על 333 כלי רכב לאלף איש לעומת 500 באירופה ו- 870 בארה"ב. הגיל הממוצע של כלי רכב בישראל עומד על 7 שנים, לעומת 10 שנים באירופה ובארה"ב. היקף ההוצאה החודשית הממוצעת על כלי רכב בישראל עומדת על כ- 1500 שקלים.