21-2-13
מאת: שמעון סודאי – יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה
בראשית דברי, אני מבקש להודות לחברי האיגוד על שטרחו והגיעו ליום ההשתלמות להכרת מערכות בטיחות מתקדמות ברכב המודרני .
כמו כן אני מבקש להודות להנהלת חברת "מאיר" על היוזמה הברוכה של הפקת יום ההשתלמות החשוב הזה.
תודה מיוחדת למנהל צי הרכב מר אורן בוקובזה , שלקח את המשימה ודאג ועמל על הפקתה מ -א' ועד ו- ת' – יישר כח .
בימים שבהם הטכנולוגיה מתקדמת חדשות לבקרים ,אנו קציני הבטיחות המקצועיים בתעבורה ,משמשים כחוד החנית במלחמה לצמצום התאונות .
החוכמה היא לתת למחזקי הרכב הדרכות וידע שיימנעו מהם להיכנס לתאונה. לצורך זה אנו חייבים להיות תמיד עם אצבע על הדופק ולאגור מידע ע"מ שנצליח ביעד חשוב זה .
להזכירכם , חובה על כל משתמש ברכב להכיר את הרכב ולהבין את דרך פעולתן של מערכות בטיחות אלו בהתאם לתקנות התעבורה – תקנה מס' 25- כדלקמן :
"לא ינהג אדם ברכב אם הוא לא בקיא בהפעלתו"
אנו רואים בכל קצין בטיחות – נושא דגל הבטיחות, בעל הידע המקצועי האמון על העברת המידע לכל המחזיק ומשתמש ברכב החברה. בנוסף, התבשרנו שיש הפחתה של 25% במספר ההרוגים בשנת 2012 בהשוואה לשנת 2011 .
לקציני הבטיחות יש בוודאי חלק נכבד להפחתה בתאונות כמו גם גם למערכות הבטיחות הקיימות בכלי הרכב .
חלק ממערכות אלו המקושרות ברשת מחשבים ברכב, מתוכננות כך שבמקרה תקלה יגרמו במכוון לאלץ את הנהג להרגיש שיש תקלה ברכב ויש צורך להגיע למוסך לבדיקה .
מעבר לכך, ההשתלמות תורמת הן ליבואן הרכב והן לקצין הבטיחות הסיבות לכך הן :
הנהג הישראלי הממוצע אינו פותח או קורא ספר רכב ואינו בקי בפעולת מערכות הבטיחות המתקדמות .
אילו היה הנהג הממוצע מקבל מושגי יסוד אלו, היינו יכולים לצמצם עוד את התאונות ולהפיק תועלת ממערכות מתקדמות אלה ובכך להפחית קריאות שרות מצד היבואן ולתחזק את הרכב ביעילות.
במקומות בהן בוצעה הדרכה גם יבואני הרכב שמו לב לעובדה שיש קיטון בבעיות שרות .
היות ואנו קציני הבטיחות יכולים לרכז מידע ומחויבים להעביר מידע והדרכות לנהגים – החליטה הנהלת האיגוד בהובלת הנושא על ידי ועדת ההדרכה ולספק מידע חשוב זה לקציני הבטיחות אשר מעונינים להבין את חשיבות פעולת מערכות מתקדמות אלו ברכב המודרני, בעזרתם האדיבה של יבואני הרכב שעד עתה לקחו חלק במיזם חשוב זה ואנו רואים בכך חשיבות רבה להמשך המסורת .
מטרת ההשתלמות :
- השתלמות נועדה לשם הבנה וחשיפה למערכות בטיחות מתקדמות
- העברת יידע על ידי קציני הבטיחות למחזיקי הרכב בחברה / ואו למורשי הנהיגה .
- אפשרות להעברת מידע על ידי הדרכה בקבוצות , או בהעברת מסרים קצרים באמצעות דוא"ל למחזיק הרכב בצירוף קישור לסרטון המסביר דרך פעולה .
- אפשרות נוספת היא שיתוף פעולה בין מחלקת התחבורה בה מועסק קצין הבטיחות ביוזמתו, לבין יבואני הרכב ומחלקות השרות וההדרכה שלהם.
- הבאת נציג היבואן להדרכה במפעלים לקבוצות עובדים המחזיקים ברכב ובכך להעביר מידע לאוחזים בהגה.
- לאור הניסיון שנצבר, רוב הנהגים ייחשפו לפלאי מערכות הבטיחות שבעיקר הן פאסיביות אשר לא פועלות באופן קבוע אלא רק במקרה של כניסה למצב מסוכן או תאונה . עם החשיפה הם יגלו עניין והמידע נצרב בתודעה ומנגד המידע עובר לשאר הנהגים בחברה .
לסיכום
נושאים אלה עלו על ידי לא פעם מול שרי התחבורה ובעלי עניין בתחום הרכב , אני שמח שניתנה ההזדמנות לבצע פיילוט בנושא – והחברים הראשונים שיצאו
יעידו על כך !
אין ספק שהמודל יהווה דרישה נוספת מצד החברים, ויבואני רכב נוספים יצטרפו למיזם מבורך זה שתכליתו להעלות את רמת ההבנה של הנהג.
לסיום, אני מבקש מחברי האיגוד שהגיעו להשתלמות ,להיות שותפים בהעברת תגובות לכתבה ולמשוב על החומר הנלמד .
לעיון במצגת "טכנולוגיות בטיחות מתקדמות" – לחץ כאן
לעיון במצגת שרותי חב' מאיר למכוניות בע"מ – לחץ כאן