18-2-13
המצב הכלכלי מביא עימו את הרצון לחסוך כסף ולכן אנשים רבים מחפשים דרכים שונות ויצירתיות, לחסוך בתיקון כלי רכב שלהם.
מנתוני "אור ירוק", המבוססים על נתוני איגוד המוסכים, עולה כי בישראל פועלים כ-2,500 מוסכים פיראטיים – מוסכים לא מורשים אשר לא מפוקחים על ידי הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה. אלפי כלי רכב עוברים תיקונים במוסכים כאלו מידי שנה, וחלקי חילוף שונים מוצאים ומורכבים בהם, ללא פיקוח או הדרכה.
על פי הנתונים, מדי שנה משוקמים כ-22 אלף כלי רכב במוסכים פיראטיים ומדי יום מועברים לתיקון כ-80 כלי רכב גנובים או שעברו תאונה לצרכי תיקון או לפירוק למטרות סחר. עלות גניבות כלי הרכב למשק הישראלי מוערכת בכ-1.4 מיליארד שקל בשנה.
כ-2500 מוסכים לא מורשים בישראל
מעבר למעבר על החוק, מדובר בסכנה גדולה לכלי הרכב. במקרה של תאונת דרכים, מופעלים על כלי הרכב, כוחות ולחצים גדולים וישנה חשיבות גדולה לתפקוד תקין של אביזרי הבטיחות.
כלי רכב לא תקין עלול להפוך למלכודת מוות ליושביו. לדוגמא: החלפת בלמים או רפידות לא מתאימות, עלולות לגרום לאיבוד הבלמים בשעת חירום. שימוש בנוזל בלמים לא נכון, עלול להאריך את מרחק הבלימה או לגרום לכשל בבלמים.
בביקורת שנערכה בשנת 2010, נמצא כי משרד התחבורה אינו מפקח כלל על מוסכים הפועלים בישובים ערביים, נמנע מלבצע בדיקות בימי שבת ונמנע מלטפל כחוק במוסכים לא מורשים.
סביב המוסכים הפיראטיים מתנהל מערך שמהווה סכנה לנוסעים בכלי הרכב ולשאר משתמשי הדרך. למוסכים האלה אין את המכשור הנכון, ואין את הידע המתאים שנדרש לבצע את התיקונים והבדיקות. כלי הרכב המתקדמים מצוידים במחשבים, דבר שמצריך השקעה בציוד מתאים וידע שנרכש.
עמותת אור ירוק: "על משרד התחבורה להגדיל את מספר הפקחים אשר מבצעים בדיקות פתע למוסכים ובמקביל להגביר את המלחמה במוסכים הפיראטיים. המדינה צריכה לסגור מוסכים לא מורשים ולהגדיל את העונשים לאנשים אשר מפעילים את המוסכים הפיראטיים".