מאת: שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות
עצות חשובות להצלחה בתפקיד קצין הבטיחות בתעבורה :
אחד היעדים המרכזיים של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה הוא לדאוג להכשרת הדור הצעיר של קציני הבטיחות, שהוא דור העתיד.
במטרה לקדם יעד זה, מלווה האיגוד את קציני הבטיחות החדשים, באמצעות חשיפת מצבור הידע והניסיון שהצטברו משך שנים רבות, על מנת לספק עבורם ארגז כלים איכותי ומקצועי ככל הניתן, לצורך מילוי תפקידם בצורה הטובה ביותר.
בחודש האחרון נפתחו קורסים חדשים במכללת עתיד חיפה ובמכללת סכנין, תוך ליווי של נציגי הנהלת האיגוד ממחוז הצפון- אייל הדר – מזכיר האיגוד וויקטור סבח הגזבר, אשר הסבירו לחברים על האפשרויות הגלומות ברכישת המקצועי החדש ועל הדרכים בהם אנו כאיגוד יכולים לסייע וללוות אותם בצעדיהם הראשונים.
באזור המרכז, פועלים נציגי האיגוד– שמעון סודאי- היו"ר, וגולני שאלתיאל- חבר ההנהלה -המשמש גם כמרצה למקצועות התחבורה ובהם-קצין הבטיחות.
קורס נוסף הסתיים זה עתה במכללת עתיד ת"א-בהנהלתו של משה עוזיאל ובהזדמנות זו אנו מבקשים לברך את קציני הבטיחות החדשים בברכת דרך צלחה.
נציגי ההנהלה לוקחים חלק במתן מענה לשאלות במהלך הקורס, בבדיקת עבודות הגמר ובוועדות ההגנה על אותם פרויקטים בהם מחויבים מסיימי הקורס.
בין יתר פעילויותיו הרבות, מסייע האיגוד לחבריו במגוון דרכים, בניהם : סיוע במציאת עבודה, ייעוץ מקצועי, מענה לשאלות, סיוע בשלל בעיות/מחלוקות בהם נתקל קצין הבטיחות במהלך עבודתו, לרבות ליווי בזמן שימוע, ייעוץ משפטי ועוד.
קציני בטיחות חדשים וותיקים כאחד הינם שליחי ציבור לכל דבר ועניין ומהווים לשיטתי "חומת מגן" מול כל מעסיק ובעיקר כנגד מעסיקים "חסכניים" בכל הקשור לבטיחות ולשמירה על חיי אדם, וכל משתמשי הדרך.
כיו"ר האיגוד אעשה ככל יכולתי ביחד עמכם על מנת לשפר את תדמית קצין הבטיחות בעידן החדש, על מנת שיכירו בחשיבות תפקידו גם כלפי חוץ.
וכעת, על מנת לסייע לקציני הבטיחות החדשים והוותיקים, להצליח ביתר קלות במשימותיהם הרבות, ריכזתי עבורכם שלל עצות מעשיות וחשובות, שיוצרות סינרגיה בין תקנות התעבורה לשפת הנהגים והמעסיק, באופן שיקלו על התקשורת בין שני הצדדים :
* אחד הכלים החשובים הוא להכין נוהל רכב חברה בהסכמת הנהלת החברה בו כל קצין בטיחות יכול להתאים את הנהלים לאופי פעילות החברה ולנוהגים ברכביה .
לקבלת דוגמא לנוהל רכב חברה בו כל אחד יכול לערוך
שינויים בהתאם : לחץ כאן
* על מנת להשיג הבנה ושיתוף פעולה פורה וחיובי עם הנהגים, תמיד מומלץ לבחור בעדיפות ראשונה בדרך ההדרכה ולא בדרך הענישה. התוצאה ברוב המקרים תהיה אפקטיבית יותר תוך הפקת לקחים המושגים בדרכי נועם והערכה.
* רצוי כי אכיפה והרתעה תתמקד ראשית כל בנהגים הבעייתיים -פורעי החוק ובהם תטפלו ותקדישו טיפול נקודתי הדרכתי ומניעתי לצד אמצעי תיקון וענישה ככל שנידרש. נהגים אלה הינם מיעוט והטיפול בהם יגרום לאחרים להיות טובים וממושמעים יותר. נסו והיווכחו.
* חשוב שכל קצין בטיחות ידאג להיות מעורה בדרישות החוק ובתקנות הקשורות לתפקידו, להתעדכן ולהיות ערני למידע המתקבל ממקור מוסמך אודות החידושים ותיקוני התקנות, כדוגמת המתפרסם באופן תדיר לכלל קציני הבטיחות ב'חדשות האיגוד'. ידיעת החוק והתקנות הינה תנאי הכרחי להיותו של קצין הבטיחות בר-סמכא בתפקידו.
* זכרו, הנכם אמורים לשמש דוגמה, אות ומופת מול עובדי ונהגי החברה -עליהם הנכם אחראים ומופקדים. דאגו תמיד להעניק (ולשדר) שרות טוב, איכותי, אמין, ומקצועי וכמובן להעביר מידע עדכני, הדרכתי, הכוונתי וכיו"ב, כשיגרה. כך תזכו לאהדה, להערכה וחשוב מכל – לשיתוף פעולה.
* על השליחות והאחריות הכבדה המוטלת עליכם ועל האחריות הרובצת גם על המעסיק ניתן ללמוד מפסקי דין שנפסקו בעבר נגד קציני בטיחות וכן נגד מעסיקים.