11-12-11
בועידת ישראל לעסקים, במושב בנושא התפיסה המטרופולונית לניהול עירוני אמר שר התחבורה, ישראל כץ, כי במשך שנים רבות התחבורה הציבורית בישראל דשדשה. השר כץ ציין את חיפה כעיר המובילה בתחום מכל בחינה: הכרמלית, המטרונית העתידה לצאת לפועל, הרכבת, החיבור של הרכבות והכבישים לנמל והשימוש ברב-קו. לדברי השר, גוש דן לעומת זאת, הינו אחד המקומות המפגרים ביותר בעולם כולו מבחינת תחבורה ציבורית, ולא רק בעולם המודרני. השר ציין את היעדר אמצעי התחבורה הציבורית כגון רכבת תחתית, היעדר תשתיות ראויות וכדומה. לטענתו, אלו הנושאים עליהם טורחים במשרדו, תוך שיתוף פעולה מלא עם ראשי הערים. השר כץ הדגיש כי מצבה הרע של התחבורה הציבורית בגוש דן אינו באשמת ראשי הערים, כי אם בתכנון לקוי של שנים אחורה. לדבריו הממשלה היא האחראית על הנושא. כץ הסביר את דבריו בכך שמדובר בסדרי גודל של מיליארדים המחייבים מעורבות ממשלתית.
בנושא הרפורמה בתחבורה הציבורית אמר השר כץ, כי לדעתו יש להוסיף לפחות עוד מאה אוטובוסים חדשים. למרות הביקורות כנגד הרפורמה אמר השר כי לדעתו השיטה טובה ונכונה וכי הוא ידאג שהיא תפעל.
ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, ציין כי בכ-95% מהמטרופולינים בעולם ישנו גוף מטרופוליני מיוחד שמטפל בנושא התחבורה. "הרשות המקומית בת"א", אמר חולדאי, "יכולה לתכנן ולבצע את התכניות הנדרשות, אולם הממשלה לא נותנת לנו לנהל זאת".
על מנת לייעל את התחבורה הציבורית, לדברי חולדאי, יש צורך בשינוי חקיקתי: "צריך לייצר עדיפויות במחיר ובמהירות הנסיעה הציבורית על חשבון הנסיעה הפרטית, כך שתהיה העדפה לנסיעה ציבורית".
אחרי שבירך את זוכה פרס נובל פרופ' שכטמן, אמר ראש עיריית חיפה, יונה יהב, כי לו דווקא אין כל טענה כנגד הממשלה וכי הכל תלוי איך אתה ממצב את עצמך, גם מול השלטון. "בחיפה נעשה מהפך תחבורתי. עיריית חיפה פעלה והובילה את כל נושא המטרונית בעיר, והיא תתחיל לפעול בספטמבר הבא,.
בינת שוורץ, ראש מנהל התכנון במשרד הפנים, ציינה את הכיסים הבעייתיים לטעמה בגושי המטרופולין: בני ברק, רמלה-לוד וכפר קאסם-קאלנסווה הם לדעתה מקומות שאינם מטופלים מבחינת תחבורה ציבורית ולהם היתה דואגת שהקו האדום יגיע.