24-1-17
הממשלה אישרה הבוקר תכנית לאומית לתחבורה חכמה, לקידום וחיזוק תעשיית התחבורה החכמה בישראל, ובמטרה להטמיע פתרונות חדשניים במערך התחבורה הישראלי. תקציב התכנית החדשה צפוי לעמוד על כרבע מיליארד ש"ח שיתפרשו על פני 5 שנים. התכנית הלאומית לתחבורה חכמה, המתווספת לתכנית הלאומית לתחליפי דלקים, ממשיכה את החלטות הממשלה הנוגעות לקידום ומיצוב ישראל כמובילה טכנולוגית בתחום התחבורה על צורותיו השונים. בהתאם לכך, הוחלט בממשלה על שינוי שם המנהלת לשמה החדש: "המנהלת לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה". בראש ועדת ההיגוי של התוכנית יעמדו מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר ומנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו:
"אני מברך על המהלך החשוב הזה. יש לישראל יתרון יחסי ביכולת לייצר מוצרים קונספטואליים, הדבר הזה נובע מהסביבה העסקית שייצרנו כאן, ולכן על הממשלה לאפשר לדבר הזה לצמוח ולמנוע עודף רגולציה בתחום. עשינו את זה בסייבר, ונעשה את זה גם כאן. אנחנו נסיר חסמים לתעשייה הזאת שמתפתחת במהירות עצומה, והיא תסייע ליישם תחבורה חכמה בכבישי הארץ".
למדינת ישראל יתרון מובהק בתחומים מהותיים למהפכה שעוברת על תעשיית התחבורה העולמית: עיבוד נתוני עתק (big data), אינטליגנציה מלאכותית, מערכות חישה ואינטגרציה בין מערכות ועוד. מטרת התכנית למצב את תעשיית ההיי-טק הישראלית כמובילה עולמית בתחום שיגיע על פי הערכות שונות לנתח שוק עולמי של כ-7 טריליון דולר בשנת 2030 וכן להעניק לאזרחי ישראל שירותי תחבורה מהמובילים בעולם.
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ ציין כי לטכנולוגית תחבורה ובכלל זה לטכנולוגיות אוטונומיות השפעה אדירה על איכות חיינו וחיי ילדינו ובתחום זה ישראל נמצאת בחוד החנית במערכות הטכנולוגיה של הרכבים האוטונומיים.
״טכנולוגיות תחבורה תורמות לבטיחות בדרכים, להקלה על גודש התנועה ואיכות האוויר אותו אנו נושמים. ממשלת ישראל ומשרד התחבורה ימשיכו להשקיע במחקר ופיתוח טכנולוגיה לטובת כל אזרחי המדינה״ הוסיף כץ.
מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר ציין כי "תעשיות שלמות שנראו אותו הדבר במשך 60-70 שנים נמצאות כעת על סף שינויים דרמטיים. כמו שטלפונים חכמים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, כך צפויה התחבורה החכמה. למדינת ישראל יש אפשרות לקחת חלק משמעותי בשוק הענק הזה ולהביא לצמיחה משמעותית לכלכלה שלנו. יש לנו סיכוי אמיתי להיות מובילים עולמיים בתחום".
פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה:
"אנחנו עומדים בפתח של מהפכה שתאפשר לנו להכפיל את הכלכלה הישראלית. יש למדינת ישראל כיום הזדמנות נדירה להפוך לשחקנית מובילה בענף הרכב העולמי. השינויים הטכנולוגיים בתחום יצרו מצב חדש, בו במקום לייצר מכוניות סוסיתא, אנחנו יכולים לעשות משהו שאנחנו מצטיינים בו: לכתוב אלגוריתמים, לפתח טכנולוגיות חדשות ולהשיג נתח משמעותי משוק שנאמד בטריליוני דולרים".
דר' ענת בונשטיין, ממלאת מקום ראש מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה
חכמה:
"בראייה המקומית, הטמעת פתרונות התחבורה החכמה בשוק הישראלי, תשפר את היצע שירותי התחבורה במדינה, תקטין את זמן ועלויות הנסיעה ותצמצם את העלויות הכספיות השליליות הנובעות מגודש בכבישים, זיהום אוויר ותאונות דרכים.
התכנית החדשה גובשה לאחר עבודת מטה משותפת של משרד התחבורה ומשרד ראש הממשלה, בהובלת מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה והמועצה הלאומית לכלכלה, ובהתייעצות מקיפה עם גורמים מובילים בתעשיות היי-טק והתחבורה המקומיים והעולמיים. בין הצעדים בתכנית ניתן יהיה למצוא ניסויי שטח לטכנולוגיות חדשניות בשיתוף חברות מסחריות וחברות ממשלתיות, הקמת שטח ניסויים לרכב אוטונומי ומקושר, הקמת מרכז מחקר לאומי בין מגזרי בשיתוף המועצה להשכלה גבוהה, הנגשת מאגרי מידע עבור תחום התחבורה ומיפוי מדינת ישראל ברזולוציה גבוהה.
לתוכנית תוקם ועדת היגוי ויישום בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר ומנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר ובהשתתפות נציג מנהלת תחליפי נפט, נציג אגף תקציבים במשרד האוצר, נציג המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה ונציג רשות החדשנות במשרד הכלכלה והתעשייה.
1. הוועדה תקדם ביצוע תכנית כוללת, לשנים 2017-2021 (להלן: "התכנית הלאומית לתחבורה חכמה") אשר תבוצע על-ידי משרדי הממשלה הרלוונטיים ותכלול, בין היתר, את הצעדים הבאים:
א.קידום הקמת מרכז ניסויים לרכב אוטונומי ותומך תחבורה חכמה. במסגרת זו, להמליץ, בין היתר, על שיטת המימון, ההקמה וההפעלה הרצויים למרכז הניסויים.
ב.איתור, יצירה והנגשת תשתיות מידע הנדרשות למו"פ ולצמיחת תעשיית התחבורה החכמה בישראל, ובכלל זאת מיפוי והנגשת מאגרי מידע בתחום; ומיפוי כבישי ישראל או חלק מהם ברזולוציה גבוהה (HD).
ג.קידום שת"פ אקדמי מקצועי בתחום התחבורה החכמה בשיתוף עם הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה. במסגרת זו תפעל הוועדה לייצר שיתופי פעולה אקדמאים בין תחומיים ורב תחומיים בנושא תחבורה חכמה, וכן שיתופי פעולה בין מגזריים – ממשלה, אקדמיה, תעשייה ויזמות.
ד.קידום ניסויי שטח ופרויקטי חלוץ ("פיילוטים") של טכנולוגיות ותפיסות הפעלה חדשות במערך התחבורה, בעלות פוטנציאל להקטנת גודש, הפחתת תאונות דרכים, צמצום השימוש בנפט ועידוד מעבר לתחבורה ציבורית.
ה.גיבוש וקידום הצעדים הכרוכים בניסוי, הפעלה ומתן שירותי תחבורה חכמה, תחבורה שיתופית, ומימוש/יישום אמצעים משלימים לעיצוב ושינוי התנהגות. בכלל זה תמליץ הוועדה לגורמים המשפטיים הרלוונטיים על עדכון החקיקה המתאימה, התאמת חוקי הדרך לכלי הרכב האוטונומיים, התאמת מערכת הרישוי והרכב, תדרי תקשורת ועוד.
ו. ייזום מחקרי היתכנות של הטכנולוגיה כאמור בשיתוף ממשלת ארה"ב בהתאם לסיכום בין המדינות ובחינת שיתופי פעולה מחקריים בינלאומיים נוספים.
ז.קידום סביבה עסקית תומכת בקהילה היזמית ושיתופי פעולה בין מגזריים בתחום.
ח. שיווק עולמי של פעילות התעשייה הישראלית בתחום התחבורה החכמה וחיזוק מעמדה של ישראל כמוקד משיכה לחברות בינלאומיות בתחום.
ט. קידום שיח והעברת ידע בין התעשייה לבין האקדמיה בתחום התחבורה החכמה, בין היתר באמצעות אירועים ייעודיים לנושא.