22-11-16
בג"צ דחה את עתירתם של בוחני ומורי נהיגה כנגד הרפורמה במערך מבחני הנהיגה המעשיים
השר כץ: מדובר בניצחון גדול למאות אלפי צעירים וחיילי צה"ל שלפני גיוס שיוכלו בקרוב לבצע בחינה מעשית בתוך שלושה ימים ומבחן חוזר בתוך 14 ימים לכל היותר, לעומת המתנה של שלושה חודשים ויותר כיום
אור ירוק לרפורמה במערך מבחני הנהיגה. בית הדין הגבוה לצדק (בג"צ) דחה אתמול (21/11/16) את עתירתם של מורי הנהיגה וקבוצת בוחני הנהיגה כנגד הרפורמה במערך מבחני הנהיגה המעשיים שמוביל שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, במסגרתה יבוצעו מבחני הנהיגה המעשיים (טסטים) באמצעות זכיינים פרטים.
שר התחבורה הודיע כי הוא נחוש להמשיך את התהליך המכרזי להוצאתם של מבחני הנהיגה לזכיינים פרטים במטרה לשפר את השירות עבור תלמידי הנהיגה.
העותרים ביקשו מבג"צ לבטל את החלטת השר כץ, להעביר לזכיינים פרטים את האחריות לביצוע הטסטים ולבטל את המכרז שפרסם משרד התחבורה להקמה ותפעול של מערך המבחנים המעשיים הנדרשים לצורך קבלת רישיון נהיגה. מדובר ברפורמה מהפכנית שנועדה לשפר את השירות לציבור לומדי הנהיגה בצורה משמעותית ולקצר את זמני ההמתנה לנבחנים באופן דרסטי.
בית הדין קבע כי ההחלטה שבוחני הנהיגה לא יהיו עובדי מדינה אינה נוגדת את הוראות החוק וכי האופן שבו קודם המכרז אין בו כדי "התפרקות משיקול הדעת המסור לרשות בתחום זה". עוד קובע בג"צ כי אין כל מניעה להסתייע בגורם פרטי לצורך הפעלת מבחני הנהיגה המעשיים וכי בצדק טענה המדינה כי "מאפייני המכרז מותירים את האחריות, שיקול הדעת המהותי ויכולת הפיקוח בידי רשות הרישוי".
בג"צ גם דחה את טענת העותרים כי הרפורמה היא "הסדר ראשוני" שהיה צורך לעגנו בחקיקה ראשית. כמו כן בג"צ לא השתכנע כי העובדה שהרפורמה לא עוגנה בחקיקת משנה יש בה משום פגם בהחלטת משרד התחבורה. בנוסף קבע בג"צ שעובדת פרסמו של המכרז טרם חקיקת משנה אינה פוגמת בהחלטת השר או בתהליך ביצוע הרפורמה.
במסגרת מכרז שפרסם משרד התחבורה להפעלת מערך מבחני הנהיגה המעשיים במרץ 2016, מתחייבים הזוכים לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה ולהקצות לכל תלמיד מבחן נהיגה מעשי ראשון בתוך שלושה ימים ומבחן חוזר בתוך 14 ימים לכל היותר, זאת לעומת המתנה של מספר חודשים כיום.
הזכיין יידרש להפעיל מערכת אוטומטית להקצאת מבחני הנהיגה, שתקבע את מועד המבחן. זימון המבחנים יעשה באמצעות אתר האינטרנט של הזכיין, לאחר ביצוע המבחן הפנימי בבית הספר ללימוד נהיגה. שיבוץ הבוחנים למבחני הנהיגה יעשה גם כן בצורה אוטומטית. תוצאות השיבוצים ימסרו לבוחנים לפני היציאה למבחן בלבד.
תהליך הבחינה המעשית ישודרג ויתבסס על קריטריונים ברורים, מדידים ומחייבים, תוך צמצום שיקול הדעת של הבוחן בקביעת תוצאות הבחינה המעשית. כמו כן, יעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים הכוללים בין השאר שימוש במצלמות, מערכת ניווט GPS, מערכת מחשוב ומילוי טופס המבחן באופן ממוחשב.
ברכב יותקנו מצלמות לתיעוד מסלול נסיעת המבחן ותיעוד הנבחן במהלך הטסט. הצילום יכלול גם הקלטה קולית בתוך הרכב. כמו כן, תותקן ברכב מערכת GPS לצורך ניטור, מעקב ותיעוד מסלולי הנסיעה של הרכב. תיעוד המבחן יועבר למחשב אישי או לטאבלט של הבוחן. אמצעים אלה יסייעו בהגברת הפיקוח והאכיפה וכן בהבטחת אחידות והוגנות במבחנים בין כל התלמידים.
הערת המערכת: יצוין כי ההתנגדות לרפורמה הינה בעיקר בקרב בוחני הנהיגה החוששים לקיפוח פרנסתם עקב ההפרטה הצפויה. רק קומץ של מורי נהיגה מתנגד לרפורמה. רב מורי הנהיגה הינם בעד הרפורמה ורואים עין בעין עם משרד התחבורה את היתרונות במהלך זה.
אור ירוק לרפורמה במערך מבחני הנהיגה. בית הדין הגבוה לצדק (בג"צ) דחה אתמול (21/11/16) את עתירתם של מורי הנהיגה וקבוצת בוחני הנהיגה כנגד הרפורמה במערך מבחני הנהיגה המעשיים שמוביל שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, במסגרתה יבוצעו מבחני הנהיגה המעשיים (טסטים) באמצעות זכיינים פרטים.
שר התחבורה הודיע כי הוא נחוש להמשיך את התהליך המכרזי להוצאתם של מבחני הנהיגה לזכיינים פרטים במטרה לשפר את השירות עבור תלמידי הנהיגה.
העותרים ביקשו מבג"צ לבטל את החלטת השר כץ, להעביר לזכיינים פרטים את האחריות לביצוע הטסטים ולבטל את המכרז שפרסם משרד התחבורה להקמה ותפעול של מערך המבחנים המעשיים הנדרשים לצורך קבלת רישיון נהיגה. מדובר ברפורמה מהפכנית שנועדה לשפר את השירות לציבור לומדי הנהיגה בצורה משמעותית ולקצר את זמני ההמתנה לנבחנים באופן דרסטי.
בית הדין קבע כי ההחלטה שבוחני הנהיגה לא יהיו עובדי מדינה אינה נוגדת את הוראות החוק וכי האופן שבו קודם המכרז אין בו כדי "התפרקות משיקול הדעת המסור לרשות בתחום זה". עוד קובע בג"צ כי אין כל מניעה להסתייע בגורם פרטי לצורך הפעלת מבחני הנהיגה המעשיים וכי בצדק טענה המדינה כי "מאפייני המכרז מותירים את האחריות, שיקול הדעת המהותי ויכולת הפיקוח בידי רשות הרישוי".
בג"צ גם דחה את טענת העותרים כי הרפורמה היא "הסדר ראשוני" שהיה צורך לעגנו בחקיקה ראשית. כמו כן בג"צ לא השתכנע כי העובדה שהרפורמה לא עוגנה בחקיקת משנה יש בה משום פגם בהחלטת משרד התחבורה. בנוסף קבע בג"צ שעובדת פרסמו של המכרז טרם חקיקת משנה אינה פוגמת בהחלטת השר או בתהליך ביצוע הרפורמה.
במסגרת מכרז שפרסם משרד התחבורה להפעלת מערך מבחני הנהיגה המעשיים במרץ 2016, מתחייבים הזוכים לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה ולהקצות לכל תלמיד מבחן נהיגה מעשי ראשון בתוך שלושה ימים ומבחן חוזר בתוך 14 ימים לכל היותר, זאת לעומת המתנה של מספר חודשים כיום.
הזכיין יידרש להפעיל מערכת אוטומטית להקצאת מבחני הנהיגה, שתקבע את מועד המבחן. זימון המבחנים יעשה באמצעות אתר האינטרנט של הזכיין, לאחר ביצוע המבחן הפנימי בבית הספר ללימוד נהיגה. שיבוץ הבוחנים למבחני הנהיגה יעשה גם כן בצורה אוטומטית. תוצאות השיבוצים ימסרו לבוחנים לפני היציאה למבחן בלבד.
תהליך הבחינה המעשית ישודרג ויתבסס על קריטריונים ברורים, מדידים ומחייבים, תוך צמצום שיקול הדעת של הבוחן בקביעת תוצאות הבחינה המעשית. כמו כן, יעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים הכוללים בין השאר שימוש במצלמות, מערכת ניווט GPS, מערכת מחשוב ומילוי טופס המבחן באופן ממוחשב.
ברכב יותקנו מצלמות לתיעוד מסלול נסיעת המבחן ותיעוד הנבחן במהלך הטסט. הצילום יכלול גם הקלטה קולית בתוך הרכב. כמו כן, תותקן ברכב מערכת GPS לצורך ניטור, מעקב ותיעוד מסלולי הנסיעה של הרכב. תיעוד המבחן יועבר למחשב אישי או לטאבלט של הבוחן. אמצעים אלה יסייעו בהגברת הפיקוח והאכיפה וכן בהבטחת אחידות והוגנות במבחנים בין כל התלמידים.
הערת המערכת: יצוין כי ההתנגדות לרפורמה הינה בעיקר בקרב בוחני הנהיגה החוששים לקיפוח פרנסתם עקב ההפרטה הצפויה. רק קומץ של מורי נהיגה מתנגד לרפורמה. רב מורי הנהיגה הינם בעד הרפורמה ורואים עין בעין עם משרד התחבורה את היתרונות במהלך זה.