איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

התנהלות שר התחבורה ומנכ"לו בנושא מעמדו של קצין הבטיחות תמוהה ומאכזבת (לשון המעטה)

16-12-14
 
את יום העיון בשפיים שהיה עמוס מפה לפה, פתח כמיטב המסורת, שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות. סודאי פתח בדברי תודה לספונסרים על השתתפותם ביום העיון  ודברי הערכה לקציני הבטיחות על פועלם המסור בשמירת בטיחות הנהגים וכלי הרכב עליהם הם מופקדים.

את עיקר דבריו ייחד סודאי לנושאים בוערים המעסיקים את ההנהלה וחברי האיגוד ובראשם המאבק כנגד אלו המנסים לנגוס במעמדם ופרנסתם של קציני הבטיחות
 

מעמדו של קצין הבטיחות
בנושא מעמדו של קצין הבטיחות אמר סודאי: "אני מבקש לסכם תקופה של פעילות אינטנסיבית, שכללה עשרות מפגשים, ישיבות והכנת חומרים –  שרובם הגדול הוקדש לדיונים בועדת הכלכלה של הכנסת, בהקשר לתיקון תקנות התעבורה – חלק י' – העוסק בתפקידיו של קצין הבטיחות – או בסלוגן הנודע :  "חיזוק מעמדו של קצין הבטיחות".

סודאי מאד מאוכזב משר התחבורה ומנכ"לו באשר לההתנהלותם בנושא זה  ומהשיקולים הלא עניינים המעורבים בקבלת החלטות הרי גורל באשר לבטיחות בציי הרכב.

בנימה  פחות מחוייכת ויותר סרקסטית, סודאי שואל :    
"
האם  מישהו  יודע  את  מי  בדיוק  התכוונו  לחזק ? האם את קצין הבטיחות העובד מסביב לשעון ושומר על הבטיחות ? או אולי רק את אלה שיודעים לנגוס במשכורתו ושמבקשים לגזור עליו קופון מנופח…   ?"
"
היום" מוסיף סודאי, "כלמוד ניסיון, אני מאמין שלכולכם ידועה התשובה.
מי שביקש לשנות את התקנות וזמם לנפח עוד קצת את קופתם של קומץ המשרדים על חשבון קציני הבטיחות המסורים, אני מציע לו לעשות חשבון נפש עמוק, ולשאול את עצמו, אם אכן היה שווה שנעבור כולנו את המסע הארוך והמיותר הזה, חסר התכלית והתועלת ?".

סודאי פונה לציבור קציני הבטיחות שמילא את אולם המליאה בשפיים מפה לפה ואמר: "אני יודע שרבים מכם מנסים להבין מה קורה כרגע בנושא אופן ההעסקה והיכן זה עומד, אז אני אנסה לעשות לכם מעט סדר בבלגאן".
 

סודאי כועס על משרד התחבורה או יותר נכון על העומדים  בראשו ואומר כי ככל הנראה שר התחבורה ומנכ"לו לא זכו לקבל את התוצאות שלהן הם ייחלו (מדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת) – וזאת בלשון המעטה.

"
השר ומנכ"לו ביקשו להפוך את כולנו לעובדי קבלן" מתרעם סודאי ומוסיף:  "הם נחשפו לתוצאה  שהם  אינם  מוכנים  לקבל אותה :

הוועדה קבעה היקפי משרה הגיוניים וצודקים בשני הסקטורים המשמעותיים כ"כ לשמירה על הבטיחות :  המשא הכבד והאוטובוסים, וכמובן – השארת אופן ההעסקה הישירה בכל המשרות המלאות, שהיקפן החדש והמתוקן – פותח לקציני הבטיחות השכירים משרות רבות נוספות.

"כאמור, כפי שהבנתם" אומר סודאי, השר  – איננו מרוצה  ! אנשי שלומו העצמאיים, לא יוכלו לעמוד בנטל הגזרה  ! " ומוסיף  בנימה סרקסטית:
"
כשהשר אינו מרוצה, הוא אינו חותם !"
"
האם אתם מבינים את זה?" שואל סודאי.

"
מי שיזם וזמם את מצעד האיוולת הזה– מסרב היום לקבל את קביעת המחליטים, החלטה שהתקבלה פה אחד על ידי כל חברי הוועדה, המתבססת על עובדות ונתונים.   
 
"
איך זה יכול להיות "? שואל סודאי
"והתשובה שלי   –   כי  הוא  יכול !!"
"
אז אנחנו אומרים לו מכאן  –   אל תחתום  !" פוסק סודאי.

 "אז קציני הבטיחות, כמו שאתם מבינים", אומר סודאי, "נושא זה לא בסדר העדיפויות של השר, וגם לא חוק הרשות הלאומית ותקציבה שתקועים אי שם ולאיש במשרד לא אכפת. מה שבוער לשר, הוא לקדם עכשיו, בסוג של מחטף, את חוק רישוי הרכב, טרם פיזור הכנסת".
"סדר עדיפויות בעייתי כבר אמרנו ?" שואל סודאי.
 
"
כבר זמן רב שאנו מבינים, כי מבחינת פקידי משרד התחבורה – השינוי בתקנות התעבורה הוא בסך הכל כלי, שעת כושר- למתן תשלומים פוליטיים וסידור מקורבים – גם אם ידוע שאלה על חשבון הבטיחות בדרכים". אומר סודאי בצער.
 
"
יום הבחירות לכנסת  – קרב ובא" מציין סודאי ומוסיף:."קציני הבטיחות ובני משפחותיהם – הם ציבור גדול ומשמעותי. אני אדע להכיר תודה  למי  שביקש לשמור על פרנסתנו – ואזכור ביום הזה,  את אלה אשר ניסו לחסל את מעמדנו.
אני מקווה שכך תעשו גם אתם" פונה סודאי לציבור קציני הבטיחות.

אדוני השר – אם חיי אדם עבורך הם רק משחק פוליטי,
אנו נשיב לך בפוליטיקה, בדרך הדמוקרטית ביותר שיש.
 
לאחר דברי התוכחה כנגד העוול המשווע והשיקולים הזרים בקבלת ההחלטות ע"י השר ומנכ"לו, חוזר סודאי לעניין אכיפת החוק באשר לאופן ההעסקה ואומר: "כרגע – מה שעומד לנגד עיננו בנושא החשוב הזה – הוא האכיפה :
אם – של התקנות הקיימות המחייבות העסקה ישירה בכל היקפי המשרה ,  ואם  – של החלטות ועדת הכלכלה מהעת האחרונה – שאנו מכבדים ויכולים לחיות איתן בשלום.
כך או כך, חוקים נועדו על מנת שיאכפו אותם."
 

החלטות בית המשפט
סודאי מאמין שבמוקדם – בית המשפט שעצר לתקופה קצובה את האכיפה, על מנת לתת לוועדת הכלכלה לסיים את העבודה,  יבטל את צו הביניים, יורה למשרד התחבורה להתחיל באכיפה דקדקנית ואחראית של אופן ההעסקה, ויעצור את ההשתוללות חסרת הרסן של המשרדים העצמאיים ובכך ההפקרות תגיע לסיומה.
"
אנו עושים ככל יכולתנו שזה יקרה בהקדם האפשרי ולא נחסוך במשאבים – עד שהצדק וההיגיון ישובו למסלולם התקין" – קובע סודאי.
 

בעלי המשרדים העצמאיים
סודאי פונה אל בעלי המשרדים העצמאיים אשר אחראים לכאוס שנוצר ואומר
"
תפסתם מרובה לא תפסתם.. ! אם נדמה לכם שבאמצעות התופעה המבישה שבה אתם חותרים תחת משרות קיימות של קציני בטיחות שכירים ומנסים ברגל גסה להדיח אותם מתפקידם באמצעות הגשת הצעות נמוכות ומבזות למעסיקיהם, אם לרגע נדמה לכם שבאופן הזה תגיעו לפסגה, אני מציע לכם לחשוב פעם נוספת. מי שפוגע בפרנסתו של האחר  –  סופו,  שייפגע בעצמו  !!
עונשו,  אני מאמין – יגיע משמיים"..
עוד מוסיף סודאי בעניין זה – "פילוס הדרך באמצעות השתוללות, נאצות, גידופים ואיומים לא יקדמו אתכם לשום מקום, נהפוך הוא – הם רק יעמיקו את הבור שכריתם במו ידיכם"
  
"
איגוד קציני בטיחות ימשיך לעמוד כסלע איתן ויידע להשתמש בכל האמצעים הלגיטימיים שעומדים לרשותו, על מנת למגר את תאוותכם שאינה יודעת שובע" מסכם נחרצות סודאי דבריו בעניין זה.

תנאיי העסקה של קציני הבטיחות
סודאי פונה לקציני הבטיחות ואומר להם: אל תסכימו לעבוד בכל מחיר.
עימדו על זכויותיכם ודירשו את המגיע לכם על עבודתכם הקשה והטובה.
זיכרו :  מי שמוכר עצמו בזול –  שלא יתפלא על קבלת יחס דומה.
דאגו לחתום על הסכמי עבודה חוקיים והגונים.
חברי איגוד משלמי מיסים – מוזמנים לפנות אלינו ולהתייעץ.
נעביר להם נוסח מומלץ אם ירצו".                             . 
"
המאבק הזה הוא לא רק של הנהלת האיגוד – הוא של כל אחד ואחת מכם. בואו נדאג יחד לשמור על כבודו של המקצוע החשוב הזה" מסכם סודאי פנייתו לקציני הבטיחות.
 
בחירות באיגוד
לאחר התייחסותו הנוקבת והמקיפה של סודאי לאספקטים השונים הכרוכים במעמד קצין הבטיחות, עבר סודאי לענייני דיומא ועידכן כי בחודש יוני 2015, עומדות להתקיים בחירות למוסדות האיגוד. "על מנת לוודא שלמוסדות האיגוד יגיעו אנשים ראויים, ללא רבב" אומר סודאי, "אנחנו רוצים להכניס מס' תיקונים חשובים בתקנון האיגוד, שאישורם על-ידי חברי האיגוד, ייעשה בתום יום העיון הנוכחי בשפיים.
"
אחד מהתיקונים שחברי האיגוד יתנו עליו את הדעת, הוא הצבת מחסום ברור ומוחלט – בפני אלו שפעלו בניגוד עניינים או שניסו לפגוע במימושן של מטרות האיגוד" אומר סודאי.   
"
חברים יקרים" פונה סודאי לחברי האיגוד. "כל אחד מכם, מהווה חלק מעתידו של האיגוד וכל אחד יכול וצריך לקבוע את גורלו.  הצלחת האיגוד תלויה בכם".

 
תשלום מיסי חבר 
"
בהזדמנות  זו" פונה סודאי לחברי האיגוד, "אני קורא לכולכם, הקדימו והסדירו את תשלום דמי החבר לשנת 2015 על מנת ליהנות מכל הזכויות שיש לחברי איגוד, וכדי שתהיה לכם היכולת לבוא ולהשפיע, ובעתיד, גם לבחור ולהיבחר.

נוהל-6
בהמשך דבריו עידכן סודאי היכן עומד נושא נוהל שש :  
"
לאחר שערכנו סקר מרשים בקרב קציני הבטיחות –ניתן לומר בסיפוק רב – שקציני הבטיחות בעד המשך קיום הנוהל   –בתנאי שיחול שיפור משמעותי בהתייחסות של משרד התחבורה לנושא" אומר סודאי ומוסיף: "האיגוד בשיתוף פורום פעול"ה, הציג לאחרונה את ממצאי הסקר למשרד התחבורה אצל המדען הראשי והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וישנה כוונה אמיתית לאמץ את ההמלצות שלנו". 
המצגת ודברי ההסבר ייכנסו לאתר האיגוד .אומר סודאי.

תקנה 309
לגבי תקנה 309  או בעגה המקצועית –  נזק בטיחותי מהותי :מבקש סודאי למסור כי למרות הכעס הרב שמופנה אליו מצד גורמים בענף ,התעקשותו לפטור את קציני הבטיחות מחובת הדיווח, אכן הייתה במקומה –  מהסיבה הפשוטה – שרוב הרכבים המפוקחים, נמצאים בבעלות חברת הליסינג ולא בבעלות החברה .
"
את חוות דעתי מסרתי לא אחת" אומר סודאי
בעניין מאגר פסולי הנהיגה מבקש סודאי להזכיר, כי החוק יכנס לתוקף החל מינואר 2015 ויאפשר לקציני הבטיחות לבדוק מתוך המאגר שהוקם –  את עברו התחבורתי של הנהג, בהתאם לשיקול דעתו של קצין הבטיחות.
 

עבודת קציני הבטיחות מניבה תוצאות טובות
"שנת 2014 היתה שנה גרועה בבטיחות הכלל ארצית" אומר סודאי ומוסיף
"
אנו עדים לעליה של 7,7% במספר ההרוגים בהשוואה לשנה שעברה, עם עליה ניכרת בקרב הולכי רגל.  מאידך – עבודת קציני הבטיחות, הניבה גם השנה פירות משובחים, כשבקרב ציי הרכב הפרטיים ובעיקר אלה המפוקחים על ידי קציני בטיחות – ישנה הפחתה של מקרי תאונות הדרכים הקטלניות,  ועל כך – מגיע לכולכם כל הכבוד" אומר סודאי בסיפוק.
    

יום ההשתלמות בסימן: טיפול בגורם האנושי
"יום ההשתלמות הנוכחי, ייוחד לטיפול בגורם האנושי " אומר סודאי ומפרט: "מרגע קבלת העובד (הנהג) לחברה. עלינו להתכנס למודל אחיד של הדרכה,  וזאת מכמה סיבות :
"
אחת מהן היא חובת ההדרכה שתיכנס לתוקף לאחר שייחתמו  התקנות : הדבר מצריך מאיתנו הערכות מיוחדת, ואני באופן אישי לא מאמין בקיצורי דרך.  עבודה רצינית כבר בראשיתה, מול העובד החדש- תבטיח, ברוב המקרים, הצלחה בהמשכה".

פאנל בנושא הגורם האנושי
במושב השני של הכנס, התקיים דיון  בנושא "הגורם האנושי", ע"י פאנל שכלל קציני בטיחות ומומחים שהעבירו מניסיונם האישי ומתחום מומחיותם מידע רב ערך לקציני הבטיחות שנכחו באולם המליאה בנושא זה. הפאנל זכה להצלחה מרובה והותיר "טעם של עוד" אצל הנוכחים בכנס.
 
יעדים ל-2015
"במסגרת היעדים לשנת 2015", אומר סודאי, "סימנתי מטרה חשובה שהיא  הגברת המעורבות של האיגוד בהעלאת רמתם המקצועית של קציני הבטיחות, לצד השינויים הטכנולוגים שנכנסים לחיינו ומשפרים ללא היכר את הפיקוח והבקרה על תנועת הרכב והנהג". זאת ועוד, אומר סודאי, "חלק בלתי נפרד מכך, הוא התערבות והשפעה על תכני הלימוד של קציני בטיחות חדשים. אני שמח לשמוע למשל – כי לאחרונה בוטל הפרק המיותר העוסק ב'ידיעת הארץ', ואני אף מציע, מוסיף סודאי, כי במקום להעביר ללומדים קורס בעזרה ראשונה, הם יידרשו במסגרת תנאי הקבלה, להמציא אישור על ביצוע ההשתלמות, התקף לשנתיים".
"במסגרת השעות שנפנה, יוכלו קציני הבטיחות לקבל השלמות בנושאים החשובים באמת :  כיצד מצמצמים את תאונות הדרכים, מהם דרכי הפעולה, ועוד – נושאים שהם מהותו של מקצוע קצין הבטיחות".
 

שת"פ עם הרשות הלאומיח
בנושא שת"פ עם הראשות הלאומית, אומר סודאי: "עם חידוש הדיונים בוועדת הכלכלה, לאחר הבחירות לכנסת, נמשיך ונהדק את שיתוף הפעולה עם הרשות הלאומית בהכנת תכניות למאבק בתאונות הדרכים, נקיים ישיבת מועצה ונגבש יחד את היעדים המרכזיים לשנת 2015 ".
 

אתר האיגוד ודף הפייסבוק שלו
סודאי מייחס חשיבות רבה להשתתפות פעילה של החברים באתר האיגוד ובדף הפייסבוק  וקורא לחברים: "הגבירו את הפעילות באתר האיגוד, הצטרפו אל דף הפייסבוק והגיבו לכתבות.  יש לכך השפעה גדולה".  

חג אורים שמח
בסיום דבריו, איחל סודאי חג אורים שמח לכולם והודה לציבור קציני הבטיחות על השתתפותם הערה בכנס.
כלי נגישות