25-11-14
מאת: רוני פאלוך , עו"ד
עו"ד רוני פאלוך הינו שותף ב"לויתן פאלוך משרד עורכי דין" משרדו של עו"ד עמיקם לויתן העוסק למעלה מ-50 שנה בתחום התעבורה
הדילמה הקיימת בהסעת ילדים ברכב היא מהם התנאים ומה מתיר החוק כיום מקריאת המאמר ניתן יהיה לראות כי – ניתן להושיב ילד בכל גיל במושב בטיחות בכיסא הקדמי, כפוף לכללים המצוינים במאמר זה.
אין ספק כי בקרב האוכלוסייה קיימת מודעות כי יש להסיע ילדים מושב המתאים למידותיהם ולגילם.
החוק אינו אוסר על הושבת ילדים במושב הקדמי, לייתר דיוק אין כל אזכור בחוק המורה על איסור שכזה, אולם החוק מתנה את ההושבה במושב הקדמי בני תנאים ברורים האחד כי אין להושיב ילד במושב הקדמי מול כרית אוויר פעילה והשני הוא כי על הילד להיות רתום למושב, המתאים לגילו.
יצוין כי החוק אינו מפרט מהם התנאים להושבת ילדים ללא כיסא בטיחות, מעל גיל שמונה, מה הגובה הרצוי? המשקל המומלץ ? אשר על פיהם ניתן יהיה להושיב ילד במושב הקדמי של הרכב. עו"ד עמיקם לויתן העומד בראשי משרדנו ממליץ לאור ניסיונו הרב בתוצאות המקרים – כי – בכל מקרה מומלץ להושיב ילד עד גיל 13 במושבים האחוריים, וככל שילד מעל גיל שמונה יושב במושב הקדמי יש לדאוג כי חגורת הבטיחות עוברת מן הכתף אל המותניים ולא מול הפנים, הצוואר או מתחת לבית השחי.
מרבית תאונות הרכב מערבות בצורה כלשהי את חזית הרכב. לכן, כאשר ילדים יושבים במושב האחורי, אנו מרחיקים אותם מאזור הסכנה, ועל כן ההמלצה היא להושיב ילדים במושב האחורי.
סעיף 83 לפקודת התעבורה קובע כי על כל נוסע ברכב מנועי להיות חגור בחגורת בטיחות, ילדים נדרשים להיחגר כשהם יושבים או רתומים ב"מושב בטיחות" או ב"מושב מגביה" מתאים לפי הפירוט הבא:
· תינוק עד גיל שנה – במושב בטיחות מתאים, נגד כיוון הנסיעה.
· ילד מגיל שנה עד גיל שלוש – במושב בטיחות מתאים, בכיוון הנסיעה.
· ילד מגיל שלוש עד גיל שמונה – במושב מגביה בכיוון הנסיעה.
· ילד מגיל שמונה – יש לחגור את הילד בחגורת הבטיחות של הרכב, ללא מושב בטיחות או מושב מגביה בכיוון הנסיעה .
ההסבר הניתן לקמן הינו על מנת לפשט את הגדרות החוק ולשימוש פרקטי, החוק מגדיר בצורה ברורה מהו מושב בטיחות ומהו מושב מגביה בסעיף 83 א' (א) לתקנות התעבורה:
(סעיף 83 א' (ב) לתקנות התעבורה מסדיר את עניין קובע כי: "לא יסיע אדם במושב קדמי ברכב מנועי ובמושב אחורי ברכב מנועי ששנת ייצורו 1983 ואילך, למעט אוטובוס שאינו אוטובוס זעיר פרטי, מונית ואופנוע (1) ילד שטרם מלאו לו 3 שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות המתאים לגובהו ומשקלו של הילד; (2) ילד שמלאו לו 3 שנים וטרם מלאו לו שמונה שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות או במושב מגביה המתאים לגובהו ומשקלו של הילד.
(ג) לא יסיע אדם ברכב כאמור בתקנת משנה (ב) ילד שטרם מלאו לו שנה, אלא אם כן גבו של מושב הבטיחות מופנה לחזית הרכב.
(ד) לא יסיע אדם ילד במושב הבטיחות במקום שיש מולו כרית אוויר, אלא אם כן נותק המנגנון להפעלתה".)
"מושב בטיחות" – מושב הרתום לרכב באמצעות חגורת בטיחות והמיועד להסעת ילדים ברכב, ושמותקנות במושב עצמו חגורות המיועדות לרתימת הילד אליו – כלומר, סלקל, כיסא בטיחות יעודי וכדו', שהם בעצמם רתומים לרכב, ויש בהם חגורה עצמאית לחגור את הילד למושב.
"מושב מגביה" – מושב המיועד להסעת ילדים ברכב כשהילד היושב עליו רתום בחגורת הבטיחות של הרכב- כלומר "בוסטר" או כל בוסטר מתקדם אחר. נא לשים לב שלמושב זה אין צורך בחגורה עצמאית, אלא רק שהמושב עצמו יירתם לרכב.
אין באמור משום יעוץ משפטי, מומלץ לכל מקרה לפנות לעורך דין.
עו"ד רוני פאלוך הינו שותף ב"לויתן פאלוך משרד עורכי דין" משרדו של עו"ד עמיקם לויתן העוסק למעלה מ-50 שנה בתחום התעבורה
הדילמה הקיימת בהסעת ילדים ברכב היא מהם התנאים ומה מתיר החוק כיום מקריאת המאמר ניתן יהיה לראות כי – ניתן להושיב ילד בכל גיל במושב בטיחות בכיסא הקדמי, כפוף לכללים המצוינים במאמר זה.
אין ספק כי בקרב האוכלוסייה קיימת מודעות כי יש להסיע ילדים מושב המתאים למידותיהם ולגילם.
החוק אינו אוסר על הושבת ילדים במושב הקדמי, לייתר דיוק אין כל אזכור בחוק המורה על איסור שכזה, אולם החוק מתנה את ההושבה במושב הקדמי בני תנאים ברורים האחד כי אין להושיב ילד במושב הקדמי מול כרית אוויר פעילה והשני הוא כי על הילד להיות רתום למושב, המתאים לגילו.
יצוין כי החוק אינו מפרט מהם התנאים להושבת ילדים ללא כיסא בטיחות, מעל גיל שמונה, מה הגובה הרצוי? המשקל המומלץ ? אשר על פיהם ניתן יהיה להושיב ילד במושב הקדמי של הרכב. עו"ד עמיקם לויתן העומד בראשי משרדנו ממליץ לאור ניסיונו הרב בתוצאות המקרים – כי – בכל מקרה מומלץ להושיב ילד עד גיל 13 במושבים האחוריים, וככל שילד מעל גיל שמונה יושב במושב הקדמי יש לדאוג כי חגורת הבטיחות עוברת מן הכתף אל המותניים ולא מול הפנים, הצוואר או מתחת לבית השחי.
מרבית תאונות הרכב מערבות בצורה כלשהי את חזית הרכב. לכן, כאשר ילדים יושבים במושב האחורי, אנו מרחיקים אותם מאזור הסכנה, ועל כן ההמלצה היא להושיב ילדים במושב האחורי.
סעיף 83 לפקודת התעבורה קובע כי על כל נוסע ברכב מנועי להיות חגור בחגורת בטיחות, ילדים נדרשים להיחגר כשהם יושבים או רתומים ב"מושב בטיחות" או ב"מושב מגביה" מתאים לפי הפירוט הבא:
· תינוק עד גיל שנה – במושב בטיחות מתאים, נגד כיוון הנסיעה.
· ילד מגיל שנה עד גיל שלוש – במושב בטיחות מתאים, בכיוון הנסיעה.
· ילד מגיל שלוש עד גיל שמונה – במושב מגביה בכיוון הנסיעה.
· ילד מגיל שמונה – יש לחגור את הילד בחגורת הבטיחות של הרכב, ללא מושב בטיחות או מושב מגביה בכיוון הנסיעה .
ההסבר הניתן לקמן הינו על מנת לפשט את הגדרות החוק ולשימוש פרקטי, החוק מגדיר בצורה ברורה מהו מושב בטיחות ומהו מושב מגביה בסעיף 83 א' (א) לתקנות התעבורה:
(סעיף 83 א' (ב) לתקנות התעבורה מסדיר את עניין קובע כי: "לא יסיע אדם במושב קדמי ברכב מנועי ובמושב אחורי ברכב מנועי ששנת ייצורו 1983 ואילך, למעט אוטובוס שאינו אוטובוס זעיר פרטי, מונית ואופנוע (1) ילד שטרם מלאו לו 3 שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות המתאים לגובהו ומשקלו של הילד; (2) ילד שמלאו לו 3 שנים וטרם מלאו לו שמונה שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות או במושב מגביה המתאים לגובהו ומשקלו של הילד.
(ג) לא יסיע אדם ברכב כאמור בתקנת משנה (ב) ילד שטרם מלאו לו שנה, אלא אם כן גבו של מושב הבטיחות מופנה לחזית הרכב.
(ד) לא יסיע אדם ילד במושב הבטיחות במקום שיש מולו כרית אוויר, אלא אם כן נותק המנגנון להפעלתה".)
"מושב בטיחות" – מושב הרתום לרכב באמצעות חגורת בטיחות והמיועד להסעת ילדים ברכב, ושמותקנות במושב עצמו חגורות המיועדות לרתימת הילד אליו – כלומר, סלקל, כיסא בטיחות יעודי וכדו', שהם בעצמם רתומים לרכב, ויש בהם חגורה עצמאית לחגור את הילד למושב.
"מושב מגביה" – מושב המיועד להסעת ילדים ברכב כשהילד היושב עליו רתום בחגורת הבטיחות של הרכב- כלומר "בוסטר" או כל בוסטר מתקדם אחר. נא לשים לב שלמושב זה אין צורך בחגורה עצמאית, אלא רק שהמושב עצמו יירתם לרכב.
אין באמור משום יעוץ משפטי, מומלץ לכל מקרה לפנות לעורך דין.