איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

על שיטת הניקוד החדשה

25-11-10

מאת: עו"ד אביתר גולני*

התיקון החדש עוקב אחרי צבירת הנקודות הבאות עם ההרשעה בתעבורה (הרשעה הינה גם תשלום דו"ח), כלומר – ברגע שצברתם מספיק נקודות, בום, מופעל עליכם אמצעי תיקון שתחילתו בקורס נהיגה מונעת, וסופו בשלילה ועשיית מבחן תאוריה חדש, כתנאי לחידוש הרישיון.
ההבדל המהותי בין השיטה החדשה לישנה הוא שבשיטה החדשה לא מוחקים יותר את הנקודות אחרי אמצעי התיקון. השיטה בכלליות בנויה על תקופות צבירה. התקופה הבסיסית הינה של שנתיים, אשר מוארכת לארבע שנים במקרה של צבירת נקודות מרובה בטווח השנתיים הראשונות. מה זאת אומרת מרובה? 22 נקודות. נשמע פשוט? לא כל כך. הרי לפניכם סקירה קצרה על בירוקרטיה במיטבה.
לא תיקנתם? תקופת הצבירה תוארך עד שתתקנו
כאמור, תקופת צבירת הנקודות הבסיסית הינה שנתיים, זאת אומרת שמיום ביצוע העבירה הראשונה במניין מתחילים לספור. במידה וצברתם בתקופה של שנתיים 22 נקודות ויותר, תוארך תקופת הצבירה לארבע שנים. אמצעי התיקון מופעלים אחרי צבירה של נקודות:
  • 12 נקודות עד 22 נקודות – אמצעי התיקון קורס בסיסי בנהיגה נכונה ובסופו מבחן.
  • 24 נקודות עד 34 נקודות – קורס נוסף ומבחן נוסף.
  • 36 נקודות ומעלה – שלילת רישיון לשלושה חודשים ומבחן תאוריה, כתנאי לחידוש הרישיון.
  • מי שרישיונו נפסל לשלושה חודשים, וחודש לאחר מכן ובמהלך שש שנים שוב צבר שלושים ושש נקודות, הפעם יישלל רישיונו לתשעה חודשים וחידושו יותנה באישור המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
במידה ולא תעשו את אחד מאמצעי התיקון שזומנתם אליו, תוארך תקופת הצבירה עד שתבצעו את התיקון. מדובר בספירה ללא "התיישנות" למעשה, וכך ניתן לספור את כל העבירות שביצעתם בזמן שלא עשיתם את אמצעי התיקון, לא משנה כמה זמן עבר. הודעה על אמצעי תיקון תשלח לביתכם באמצעות דואר רשום. דואר רשום אשר לא נדרש, כמוהו כמסירה.
כמובן שקיים מלכוד. כמו שציינו, שום עבירה לא נמחקת, וכך גם הנקודות עליה. למה זה גורם? הנה תרחיש שיסביר את העניין:
  • 1.1.00. נתפסתם על עבירת מהירות והועמדתם לדין. נשפטם ומכיוון שאתם נהגים שומרי חוק בדרך כלל (או שהיה לכם עורך-דין טוב), קיבלתם רק שלילה על תנאי וקנס. אך עדיין צברתם 10 נקודות.
  • 1.9.01. נתפסתם שוב, הפעם על עבירה של 8 נקודות ודו"ח בלבד, אך תשלחו לתיקון ראשון- קורס נהיגה בסיסי, כי צברתם יותר מ- 12 נקודות.
  • שנת 02 עברה עליכם בנעימים ובזהירות, או לפחות לא נתפסתם. תקופת הצבירה הראשונה הסתיימה ואינה מוארכת.
  • ב- 1.5.03 מתחילה תקופה חדשה. אתם יותר נינוחים, הרגל כבדה על הגז ואופס… נתפסתם נוסעים מהר מידי. קיבלתם דו"ח וזכיתם ב- 8 נקודות.
  • 1.7.03. בתור תושבי עפולה אתם מגיעים לעיר הגדולה תל אביב פעם בחמש שנים. התבלבלתם בפניה, נסעתם הפוך ממה שמציין החץ על הכביש ובדיוק שם עמד שוטר. בום טרח, חטפתם דו"ח ששווה 6 נקודות. ומה קורה עכשיו? יחד עם הדו"ח של ה- 1.9.01 תוארך תקופת הצבירה שלכם לארבע שנים.
  • אם עד ליום 1.1.04 תצברו עוד ארבע נקודות או יותר (שימוש בפלאפון למשל), יישלל רישיונכם לשלושה חודשים. איך? כי הנקודות לא נמחקות. ארבע שנים אחורה יימנו מהעבירה האחרונה שביצעתם, ויכללו גם את אותה עבירה נשכחת מיום 1.1.00.
כך, בדיוק, גם מישהו שאינו עבריין תעבורה כבד מאבד את רישיונו. תחליפו את עבירת המהירות הראשונה בדיבור הטלפון, תוסיפו עוד חגורת בטיחות שהנוסע שלידכם לא חגר, והנה אחד שלא ראה בית משפט לתעבורה מימיו מאבד את רישיון הנהיגה שלו לשלושה חודשים.
אל תזלזלו בזכותכם לטיעון – שיטת החישוב מועדת לטעויות
לאור התקנות החדשות לא ניתן שימחקו נקודות בגין הפעלת אמצעי תיקון. נהיגה מונעת כמוחקת נקודות היא היסטוריה, ואף לאחרונה נדונה בעניין עתירה מנהלית שהגיש נהג מונית בשם משה לוי אשר טען שמכיוון שעשה ארבעה קורסים של נהיגה מונעת יש להפחית לו את מספר הנקודות אשר צבר. השופטת ד"ר מיכל אגמון גונן קבעה כי לאור השינוי בתקנות התעבורה בעניין שיטת הניקוד, נקבע באופן רשמי כי אמצעי תיקון דוגמת קורס נהיגה נכונה אינם מביאים למחיקת הנקודות שנצברו לחובת נהג שעבר עבירות.
חשוב לדעת שלפני ששוללים את הרישיון מוזמן הנהג לטיעון טענות. מכיוון שמדובר בעבירות שלמעשה כבר הודיתם בביצועם, מרחב הטיעון שלכם מאוד מצומצם, אך למרות המחשבים והמודרניזציה, שיטת החישוב הזו מועדת לטעויות, אז אל תזלזלו בזכות הטיעון ובבדיקה מעמיקה של פירוט העבירות.
 
שיטת הניקוד אינה ברורה גם למפעילים אותה – בשני מקרים שונים אשר הגיעו לטיפולי בוטלו שלילות מנהליות של שלושה חודשים בשל טעות בהפעלת צבירה של ארבע שנים במקום שלא היה מקום לצבירה שכזו. באחד המקרים דובר על הבדל של מספר ימים בלבד אשר גרם לכך שאין להפעיל את הארכת תקופת הצבירה והשלילה בוטלה. חשוב לדעת שבמקרים רבים ישנה אפשרות לקבלת עיכוב ביצוע במועד כניסת השלילה. לא ניתן לדחות לנצח, אך ישנה התחשבות של חודשים ספורים.

הבהרה: הכתוב לעיל הינו מידע אינפורמטיבי בלבד ואין בו משום מתן ייעוץ משפטי כלשהו. השימוש במידע זה הוא באחריות המשתמש בלבד.
 

*הכותב הינו מומחה במשפט פלילי ודיני תעבורה

כלי נגישות