איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

נסיעה וחניה בשולי הדרך

נסיעה וחנייה בשולי הדרך
מאת: שאלתיאל גולן
                     
 שולי הדרך (תקנות לביצוע הפקודה – חלק א ' , פרק ראשון : פרשנות  ) : 
"השטח שאין לצידו מדרכה הסמוך לשפת הכביש ,עד לרוחב של שלושה מטרים או עד לקצה תעלת ניקוז , כאשר דופן התעלה מצוי פחות משלושה מטרים משפת הכביש" .
ת"ת 33(א) : "במקום שיש כביש לא יסע נוהג רכב אלא בכביש , אלא אם יש הוראה אחרת " .
ת"ת 33(ג) : "על אף האמור בתקנת משנה (א) , רשאימי שלומד נהיגה או משתלם בנהיגה , כשהוא מלווה במורה נהיגה , לסטות לשול הדרך ולחזור לכביש על פי הוראות מורה הנהיגה" .
ת"ת 38(ב) : "הנוהג ברכב שאינו מנועי , וכן בטרקטור וברכב איטי ( רכב מנועי שלגביו נקבעה מהירות מקסימלית שאינה עולה על 40 קמ"ש על-ידי רשות הרישוי ברישיונו של הרכב או בתקנות אלה ) , חייב להימין ולנסוע בשולי הדרך אם הדבר דרוש ואפשר כדי לתת מעבר לתנועה שמאחוריו" .
ת"ת 48(ב) : "נוהג ברכב המוביל מטען חורג , ואשר אין אפשרות לעקפו עקב תנאי הדרך והתנועה בה , חייב להאיט את מהירות נסיעתו , ובמידת האפשר והצורך לרדת מעבר לשפת הכביש ואף לעצור את הרכב , כדי לתת לכלי רכב הנמצאים מאחוריו לעקפו בבטחה" .
ת"ת 48(ג) : הנוהג ברכב מנועי שבשל מטענו , או בשל שיפוע הדרך , נאלץ לנסוע במהירות נמוכה שיש בה כדי לעכב כלי רכב הנוסעים מאחוריו , חייב להימין ולנסוע בשול הדרך כאשר השול מיוצב באספלט ופנוי כדי לתת לכלי הרכב שמאחוריו אפשרות לעקפו " .
ת"ת 69(ה) :
"רכב שהיה הכרח לעצרו ולהשאירו עומד באופן זמני על פני הכביש עקב קלקולו , ובלבד שנוהג הרכב יעשה את כל הדרוש כדי להסיעו לשולי הדרך במידת האפשר ולהרחיקו מהדרך בכלל במהירות האפשרית " .
לסיכום : הרשות והחובה לנסיעה בשול הדרך מוגדרת ומוסברת באופן ברור על ידי החוק .
שולי הדרך משמשים כ"מקום מפלט ומקלט" של נהג כלי הרכב ( מנועי ושאינו מנועי ) .
כלי נגישות