איגוד קציני בטיחות
מקצועיים בתעבורה

ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
ברוכים הבאים לאתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה!
שלום לכולם! זה האתר החדש של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה. מוזמנים להירשם לאתר
שריינו את המועד ביומנכם יום ההשתלמות הבא יתקיים ב- 5.9.23

בשורה טובה לרוכשי רכב חדש ומשומש: תקנה חדשה הקובעת קוד דגם אחיד לחישוב שווי הרכב

23-8-12
בשורה טובה לרוכשי רכב חדש ומשומש. שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, חתם על תקנה חדשה הקובעת כי חישוב שווי הרכב יתבצע לפי קוד דגם אחיד, הרשום ברישיון הרכב. זאת, כחלק מיישום המלצות צוות מקצועי שמינה השר כץ להגברת התחרותיות בענף הרכב.
 
קוד הדגם הינו מספר הנרשם ברישיון הרכב ומאפשר זיהוי מדויק של הרכב. הקוד מורכב משמונה ספרות: ארבע הספרות הראשונות מזהות את תוצר הרכב וארבע הספרות האחרונות מתייחסות להיבטים הטכניים של הרכב. כמו למשל רמת גימור, אבזור בטיחותי, סוג הדלק, רמת זיהום האוויר של הרכב וכן מרכיבים נוספים המשפיעים על שווי הרכב.
 
קוד הדגם מתייחס כיום, לכלי רכב פרטיים ומסחריים עד 3.5 טון והוא מצוין ברישיון הרכב. אולם ישנם מחירוני רכב שאינם משתמשים בקוד דגם זה אלא באמצעות קוד דגם ייחודי שנקבע על ידי עורך מחירון כלי הרכב. הדבר יוצר עיוות ופערים בין שווי הרכב במחירונים השונים לבין מחיר הרכב בפועל.
 
יצויין, כי מחיר רכב חדש, נקבע על ידי יבואן הרכב בהתייחס לקוד הדגם. מחיר זה, משמש בסיס לקביעת שווי הרכב לצורך חישוב אגרת רישיון הרכב ושווי השימוש ברכב לצרכי מס. לעומת זאת, מחיר רכב משומש נקבע על בסיס פרמטרים אחרים שנקבעים על ידי עורכי המחירונים השונים וכך ניתן לקבל שווי רכב נמוך או גבוה מערכו האמיתי.
 
השימוש בקוד דגם אחיד יצור אחידות בזיהוי דגם הרכב ויגביר את התחרותיות בענף מחירוני הרכב, באמצעות כניסת מחירונים נוספים לענף. כמו כן, הוא יאפשר לחשב בצורה נכונה את שווי הרכב, ויקל על מתן חוות דעת מקצועית ואובייקטיבית של שמאי הרכב ויימנע פרשנויות  מיותרות באשר למחיר הרכב.
 
קביעת קוד דגם אחיד של משרד התחבורה תחייב את כל הגורמים בענף להשתמש בקודים אחידים. דבר שיביא לקביעת שפה אחידה בשוק הרכב ולהקטנת הטעויות הקורות עקב שימוש לא נכון בשמות וכינויים מסחריים של כלי הרכב.
 
השימוש בקוד דגם אחיד יאפשר בנוסף לחשב את גובה הביטוח הריאלי של הרכב, בהתבסס על נתוני הרכב המדווחים למשרד התחבורה ומצוינים ברישיון הרכב, כך גם גובה הפיצוי ללקוח בעת תאונה או גניבה של הרכב יהיה על פי שווי הרכב האמיתי.
 
התקנה החדשה הוצגה בפני כל הגורמים הרלוונטיים בענף הרכב ובכללם איגוד חברות הביטוח, איגוד הבנקים, איגוד השמאים, בעלי מחירוני הרכב, איגוד סוחרי הרכב, המועצה לצרכנות ואיגוד יבואני הרכב ותיכנס לתוקף החל מ- 1 במרץ 2013, במטרה לאפשר לכלל גורמי המשק להיערך לקראת יישומה.
 
במקביל ליישום התקנה, נערך משרד התחבורה לקביעת קודי דגם אחידים לכלי רכב נוספים, לרבות משאיות, אופנועים ואוטובוסים. קודים אלה יתנו מענה לכלי רכב המיובאים ביבוא סדיר וביבוא אישי.

כלי נגישות